Viser innlegg med etiketten reklame. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten reklame. Vis alle innlegg

Hvordan stoppe spillreklame?

Norske myndigheter er på grunn av en proteksjonistisk spillpolitikk opptatt av hvordan stoppe utenlandske aktører å annonsere i det norske markedet, trolig en håpløs kamp.

Hvordan stopper norske myndigheter og media ulovlig reklame i en tid da annonsering i media i stadig større grad skjer digitalt ved hjelp av kunstig intelligens? Hva om vi ikke klarer det? Spørsmål Lotteritilsynet, Medietilsynet, IKT-Norge stiller på et arrangement under Arendalsuka, mandag 12. august.

Det er Gunn Merete Paulsen fra Lotteritilsynet og Mari Velsand fra Medietilsynet som innleder til debatt. Panelet består av Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, stortingsrepresentant Tage Pettersen (H), stortingsrepresentant Trond Giske (Ap) og Victoria Schultz, konserndirektør for salg og marked i Amedia.

De internasjonale spillselskapene i det norske markedet, ønsker et lisenssystem og like konkurransevilkår. Liberalister ønsker så få reguleringer som mulig.

Norsk Tipping har på grunn av enerettsmodellen lov til å annonsere for underholdning staten tilbyr.

(Artikkelen først publisert på Liberaleren.no)

TV-distributører mener det er umulig å gjennomføre forbudet

Stortinget og regjeringen, uansett politisk farge, har i mange år jobbet for å forby spillreklame på TV-kanaler som sender fra utlandet. Nå har TV-distributører i Norge sagt klart ifra at det er bortimot umulig å gjennomføre forbudet regjeringen vil ha gjennomført.

--Vi har forståelse for intensjonen om å bekjempe spilleavhengighet. Men innholdet i det lovforslaget som er sendt ut på høring, er teknisk og praktisk svært vanskelig, eller helt umulig, å gjennomføre for oss som distributør, sier kommunikasjonsdirektør Scott Engebrigtsen i Telenor Broadcast Holding til VG.

Det beste innenfor rammen av dagens lovverk, er at regjeringen taper denne saken. Det er rett og slett grenser for hva politikerne skal regulere og forby. Liberalister vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger, noe vi vil få et nytt eksempel på dersom den illiberale linjen blir utvidet.

Kabel Norges medlemmer er også internettilbydere. Øyvind Husby mener det er et viktig prinsipp at kundene selv skal kunne hente innhold på nettet, uten at selskapet som står for internettlinjen skal drive sensur. På VGs spørsmål om hva som vil skje dersom lovforslaget vedtas i nær fremtid, svarer Øyvind Husby dette:
--Det har vi ikke noe godt svar på. Det vil medføre at vi må ha personell som overvåker TV- og internett-strømmer 24 timer i døgnet, 365 dager i året, med en uklar oppgave som vil føre til at vi kan sensurere for mye eller for lite hva gjelder intensjonen med forslaget. I tillegg må direkte TV-sendinger og internettstrømmer tidsforskyves, slik at vi kan vurdere om innholdet er forbudt i forhold til myndighetenes vurderinger. Det er en håpløs oppgave både teknologisk, praktisk og prinsipielt, sier Husby, ifølge VG.

For en liberaler er det veldig greit at formyndere sliter med spørsmål knyttet til eiendomsrettigheter, og ytringsfriheten.

Mye spillreklame på TV i dag

Viasat 4 har allerede startet oppkjøringen til Champions League-finalen mellom Tottenham og Liverpool. I løpet av den lange sendingen blir det sendt rekordmye reklame for bookmakere i det norske markedet. Mange politikere misliker denne reklamen, misliker at Norsk Tipping får konkurranse. For oss liberalere er reklamen uproblematisk.

Vi forbyr ikke reklame for biler fordi noen dør i trafikken. Vi forbyr ikke reklame for brus fordi noen tjukkaser som skribenten har blitt feit av Coca Cola og usunn mat. Vi bør selvfølgelig ikke forby spillreklame. Spillreklame bør være like naturlig som reklame for vaskemiddel.

Viasat 4 kan sende reklame for bookmakere fordi kanalen/konsernet følger lovverket i mer liberale land enn Norge. I Norge er formyndere i flertall!

Reklame er et spørsmål om ytringsfrihet, og forbudet viser mangel på ytringsfrihet. Norge har ikke reklameforbud, men kun selskapene som har fått velsignelse av myndighetene kan på lovlig måte markedsføre seg i det norske markedet, for eksempel på nett, radio og TV.

Alle borgerne har eller bør ha ansvaret for egne handlinger. En liberal spillpolitikk er god spillpolitikk, og politikken blir aldri for liberal! 

Den private eiendomsretten bør sette grenser for ytringsfriheten

Ulovlig reklame for utenlandske spillselskap dukker stadig hyppigere opp på norske nettsider. Nå vil Lotteritilsynet intensivere sitt tilsyn, ifølge rb.no.

Norge har ikke reklameforbud for spill, men det er kun lov å markedsføre aktører som har fått tillatelse eller konsesjon fra norske myndigheter. Ettersom formynderne styrer Norge, er det vanskelig å få tillatelse. Den mest kjente definisjonen på norsk spillpolitikk er enerettsmodellen, en motbydelig modell som gir staten såkalt monopol.

Selv om det er ulovlig å markedsføre mange aktører i Norge, kryr det av spillreklame. Ettersom markedet hele tiden blir større, kommer det trolig til å bli mer ulovlig spillreklame i det norske markedet. Spillreklame bør være like naturlig som reklame for vaskemidler eller kolonialbutikker.

Eiendomsretten bør sette grensene
I festtaler, for eksempel i forbindelse med 17. mai, ble ytringsfriheten i Norge hyllet. Sannheten er at politikerne begrenser ytringsfriheten i stor grad, for eksempel i forbindelse med spillreklame.

Liberalister og skribenten er en liberalist, ønsker at den private eiendomsretten skal sette grenser for ytringsfriheten. Liberalister har dermed et standpunkt som er mer liberalt enn lovverket. Vi mener det er unødvendig med et lovverk som begrenser retten til å ytre seg, så lenge den private eiendomsretten råder.

Tror du spillreklame vil flomme over omtrent uten politiske reguleringer? Dette regulerer markedet fint på egenhånd.

Nordicbet sponser norsk fotball-podcast

Tvilsom reklame for bookmakeren Nordicbet på en god, stor norsk podcast om fotball.

Det er ikke ulovlig med spillreklame i Norge, men det er ulovlig for aktører som mangler konsesjon for aktivitet i det norske marked. I Norge er det Norsk Tipping og Rikstoto som har fått tillatelser hos illiberale myndigheter.

Skribenten røper ikke navnet på podcasten ettersom Lotteritilsynet kommer til å gripe inn når tilsynet oppdager Nordicbet-reklamen.

Den norske proteksjonistiske spillpolitikken oppmuntrer til slike triks som podcasten om fotball tyr til. Ansvaret ligger hos formynderne!

Spillselskap signerer eksklusiv avtale med bilgigant

Betsafe, som tidligere har vært sponsor for Gumball 3000, Conor McGregor og Manchester City, går nå inn som offisiell spillpartner for Alfa Romeo Racing i Europa, ifølge Pengespill.com.

Betsafe-logoen kommer til å pryde Alfa Romeos biler fra og med helgens GP i Barcelona. Sponsoratet gjelder for alle løp på europeisk jord i 2019, melder Pengespill.com.

I Norge er det kun lov med reklame for spill som har fått velsignelse hos norske myndigheter. For sportsunderholdning betyr det Norsk Tipping og Rikstoto på grunn av en motbydelig enerettsmodell.

Reklame for pengespill og alkohol er bortimot umulig å stoppe

Undersøkelser viser at mange barn og unge blir eksponert for reklame gjennom sosiale medier. Et generelt norsk forbud gir ekstra trykk i sosiale medier! Nesten 80 prosent av ungdommene hadde fått reklame for pengespill, og 25 prosent hadde fått reklame for alkohol.

Det er Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) som står bak undersøkelsen som NRK omtaler, ifølge Barnevakten.no.

Kjære Bjørn Magne Solvik …..

En hyggelig henvendelse jeg dessverre må takke nei til på grunn av norske formyndere, norsk spillpolitikk:
--Mine klienter som er kasinooperatører ønsker reklame på ditt nettsted, slik startet e-posten fra ei dame jeg dessverre avviste.

Selvsagt får dama napp hos andre som ikke kan lovverket så godt, gir blaffen i regelverket eller trenger pengene mer enn det jeg gjør. Alltid muligheter å få ut et budskap, enten på legale eller illegale måter.

Jeg avsluttet mitt svar med at jeg ønsket dem lykke til videre i det norske markedet.

I Norge er det forbud mot reklame for spill. Unntaket er aktørene som har fått konsesjon for det norske markedet, blant annet det statlige selskapet Norsk Tipping som er en gigant i kjøp av reklame.

FrP-representant hadde spillreklame på egen blogg, reagerte slik man skal reagere

I Norge er det kun lov med reklame for aktørene som har fått konsesjon av norske myndigheter. Ettersom vi har en proteksjonistisk spillpolitikk, er det kun utvalgte aktører som får markedsføre spill. Enerettsmodellen er motbydelig, men slik er norsk politikk.

Reklame for utenlandske spillselskap dukket opp på bloggen til Ulf Leirstein, ifølge NRK. Leirstein tok kontakt med leverandøren Wordpress og ba dem fjerne reklamen som er ulovlig i det svært røde landet Norge. Bloggen ble også raskt tatt ned, i alle fall inntil problemet med spillreklame er løst.

Ulf Leirstein er stortingsrepresentant for FrP, en av politikerne på Stortinget som ønsker en ny og mer liberal spillpolitikk.

Reklame på lokalavis
Det er nokså vanlig at det dukker opp reklame for spillselskap på nettet, blant annet lokalavis i Finnmark. Det er rett og slett vanskelig å unngå så lenge selskapene vil nå ut til kundene i det norske markedet. Politikerne prøver med forbud, men liberalister vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger. Forbud en plass gir nye muligheter på de andre områdene.

Skribenten smiler hver gang han ser spillreklame norske myndigheter misliker, blant annet på banereklamen under fotballkamper sendt på norske skjermer.

En liberal spillpolitikk er god spillpolitikk, og politikken blir aldri for liberal!

Spillreklameforbud kan gå utover norske produksjoner

Det blir ikke mindre reklame i det norske markedet om regjeringen får flertall og det får regjeringen, for at distributørene skal forbys å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet. Det blir rett og slett spillreklame hos andre aktører.

TV-selskapene mener forslaget kan sette 2500 jobber i fare og ramme seerfavoritter.

--Dette vil dessverre ramme de norske produksjonene først, og det kan gå ut over populære serier som «Helt perfekt», «Neste sommer» og «Jul i Blodfjell». Det sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge-eier Discovery til Dagbladet.no.

For nasjonalistiske politikere og dem er det mange av på Stortinget, bør dette være et tankekors. De ønsker en proteksjonistisk spillpolitikk med monopol til Norsk Tipping, men politikken kan medføre færre norske TV-program. Et dilemma en liberaler smiler av, men som er alvorlig for nasjonalistiske norske politikere på Stortinget.

Om Discovery kommer med tomme trusler? Nei! Blir det mindre penger til norske produksjoner får vi færre norske produksjoner. Discovery og andre mediekonsern må ha inntekter for å forsvare utgiftene produksjonene medfører.

Regjeringspartiene har flertallet på Stortinget. I tillegg er opposisjonen for en proteksjonistisk spillpolitikk.

Mener stans i spillreklame på TV er symbolpolitikk

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dersom det blir stopp i TV-reklame for utenlandske kanaler i det norske markedet, vil reklame bli flyttet over til nett.

Liberalister vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger, Dersom det blir umulig med spillreklame på TV-kanaler i det norske markedet stasjonert i utlandet, vil spillselskapene bruke penger på nettreklame.

Kanaler som TV3, Viasat, Eurosport og MAX omgår de norske reklamereglene ved å sende fra London, men nå vil regjeringen forby distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet.

Professor mener forbudsforslaget som har blitt sendt ut på høring, er symbolpolitikk.
--Å stanse pengespillreklame på TV virker som symbolpolitikk. Intensjonen er god, og tiltak mot slik reklame er bra. Men her klarer ikke politikerne å tenke på neste fase. Pengespillaktørene svir av enorme beløp på reklame. Det er et tydelig tegn på at de får veldig respons. Hvis selskapene pålegges begrensninger på TV, vil de lete etter andre plattformer å markedsføre seg på, sier Tor Wallin Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) med doktorgrad i markedsføring, til fvn.no

Jakka til Tony Pulis er ulovlig i Norge

I Norge er det ulovlig med spillreklame for aktører som ikke har fått konsesjon av myndighetene. Ettersom vi har et system inspirert av gamle Sovjetunionen, er Norsk Tipping og Rikstoto aktører med konsesjon i det norske marked.

Middlesbrough-sjef Tony Pulis bruker en jakke med stort, fint reklamemerke for Unibet. Det er et merke, en reklame som er ulovlig i Norge på grunn av den norske spillpolitikken.

Lotteritilsynet har tidligere sanksjonert mot utøvere som hadde drakter med spillreklame på, reklame for en aktør som manglet tillatelse for aktivitet i det norske markedet.

Jakka til Tony Pulis er avbildet på BBC.com.

Unge Solvik sa nei til spillreklame på nett

Spillreklame for utenlandske aktører, altså aktører som ikke har fått konsesjon i det norske markedet, blir regnet som ulovlig i Norge. En aktør har over lengre tid mast om reklameplass på et par av nettstedene unge Solvik styrer. I dag ble jeg lei av maset og takket pent og pyntelig nei til tilbudet, selv om det trolig betyr tapte inntekter. 

Jeg skulle mer enn gjerne solgt og laget spillreklame for aktøren, men i et system med ny spillpolitikk der aktørene konkurrerer på like vilkår i det norske markedet. Slik er det ikke i dag med Stortingets proteksjonistiske spillpolitikk.

Kun FrP og Venstre av de «store» partiene ønsker en annerledes og bedre spillpolitikk. Forhåpentligvis programfester også Høyre en slik politikk foran neste stortingsvalgperiode.

Uten reklame dominerer staten markedet

Husker du tiden der befolkningen kun fikk se og høre NRK? Ja, det skattefinansierte konstruksjonen var alene på markedet for noen tiår siden. Utenkelig i dag, men dagens besteforeldregenerasjon godtok en statlig monopolist som styrte befolkningen på mange av områdene.

På grunn av globalisering, teknologisk utvikling, forventninger om valgmuligheter og frihet, kommer vi aldri i en lignende situasjon igjen. Heldigvis! Samtidig er det reklame som har gitt oss mange ulike aktører. Reklame har gitt oss konkurranse, hyggelige priser og valgmuligheter. At Lotteritilsynet melder at mange nordmenn er lei spillreklame, sier ganske mye om nordmenn.

Uten spillreklame på for eksempel Discovery-kanaler, ville tilgjengeligheten til norsk toppfotball vært dårligere enn den er i dag. For lav pris får fotballsupportere fantastiske muligheter til å se Eliteserien som starter om få dager. Discovery kan bruke penger på fotballrettigheter fordi konsernet har inntekter fra reklame, også spillreklame.

Hjelpelinjen, sentralt plassert på Norsk Tippings nettsted

I forbindelse med regjeringens forslag om ytterligere forbud mot TV-reklame, er det mange i debatten om spill som fokuserer på spillavhengighet. Spillavhengighet Norge legger jevnlig ut mer eller mindre gode historier på Twitter.com om personer som har spilt for mer penger enn de har råd til å tape.

I debatten blir det fokusert på et høyt tall for antall spilleavhengige i Norge.

Hjelpelinjen for spilleavhengige, har veldig få henvendelser. Tallene ligger på statistikksiden. I 2018 ble det ved Hjelpelinjen gjennomført 811 samtaler fra eller om spillere. Totalt er dette en nedgang på 15 prosent fra året før. Til tross for mange aktører i det norske markedet og mye omtale/reklame for spill, fallet tallet. 811 samtaler er så få samtaler, at det er på grensen til latterlig; spesielt med tanke på hvor mye plass spillpolitikk får blant politikere, og alle reguleringene vedtatt av Stortinget og/eller regjeringen.

Til tross for veldig få samtaler har Hjelpelinjen sentral plassering på NorskTippings nettsted. Staten bruker betydelig med plass på støttefunksjonen for personer med problematisk adferd. Bidrar dette til mange henvendelser? Nei!

Når lotteritilsynet er fornøyd er det et godt tegn på at reguleringene ikke vil fungere

Etter at det statlige tilsynet Lotteri- og stiftelsestilsynet er fornøyd med regjeringens forslag om forbud mot TV-reklame fra kanaler i utlandet og DNS-varsling, er dette et tegn på at reguleringene blir mislykket. Ja, befolkningen kommer til å bli eksponert for reklame uansett hva norske politikere vedtar.

Lotteritilsynet var en stor forsvarer av betalingsforbudet, et forbud som har vært totalt mislykket. De aller fleste som vil spille hos utenlandske aktører, får puttet inn penger på spillkontoen til tross for det norske forbudet.

Husk det er lovlig å benytte utenlandske aktører til spill og underholdning. De største og mest seriøse aktørene i det norske markedet driver på lisenser fra land med mer liberale politikere enn det Norge har.

Skal stoppe pengespillreklamen

Trine Skei Grande, kulturminister og leder i Venstre, er egentlig for et lisenssystem og regulering av markedet, men likevel argumenterer hun for den motbydelige enerettsmodellen i en kronikk publisert på Regjeringen.no.

Venstre og FrP er for et lisenssystem, mens Høyre og KrF er for enerettsmodellen. Partiene har flertallet på Stortinget, og Granavolden-plattformen burde vist forskjeller mellom de ulike partiene på Stortinget innenfor spillpolitikk.

Overskriften er forresten misvisende! Uansett vedtak gjort av norske politikere, vil publikum bli eksportert for pengespillreklame.

Denne reklamen får norske formyndere aldri bort

Skribenten koser seg når han ser spillreklame under fotballkamper, spesielt reklame rundt banen og på drakter. Dette er reklame norske politikere ikke kan bli kvitt, hvis de ikke skal forby idrettsarrangement fra utlandet?

Det er kun et par dager siden regjeringen sendte på høring et forslag der formålet er å stoppe pengespillreklame fra utlandet. Skribenten tviler på at forbudet blir vellykket fordi det blir mer reklame på internett, men det blir formynderne sitt problem.

Under gårsdagens FA Cup-kamp mellom Wolverhampton og Manchester United var det mye spillreklame i form av banereklame rundt Molineux Stadium. Om jeg likte det? Ja, for dette er noe norske formyndere aldri kan regulere bort. Heldigvis for det!

At vi har en såkalt borgerlig regjering med flertall på Stortinget som bruker sosialistiske virkemiddel, er rett og slett frustrerende. Heldigvis lever reklamen helt uavhengig av hva stortingsflertallet mener.

Da unge Solvik drakk syv liter vin for å ringe Siv Jensen og skjelle henne ut

Ettersom jeg er en av Norges mest liberale menn, føler jeg utvilsomt at jeg kan skjelle ut liberale politikere og samtidig være venner med politikerne. Etter syv liter vin fredag kveld og en haug med meldinger fra Spillavhengig Norge, meldinger som kunne irritere gråstein, vurderte jeg en telefon til finansminister Siv Jensen. Kun for at jeg skulle skjelle henne ut for forslaget om reklameforbud på utenlandske TV-kanaler, et forslag som har blitt sendt på høring. Dette er illiberal politikk, en politikk som dagens regjering burde ta avstand fra. Formynderne i regjeringen har dessverre sendt forslaget på høring.

Jeg tok tak i telefonen, fyrte laus noen nordnorske gloser og slo nummeret til finansministeren. Heldigvis var det langt på natt, så sent at Jensen trolig sov. For ingen svarte på min oppringing. I dag, altså lørdag formiddag, føles det helt greit at Siv Jensen ikke tok telefonen. En fyrt Solvik er en veldig dårlig Solvik.

Forslaget om flere reklameforbud er fortsatt dårlig. Når forslaget har blitt praktisk politikk og det fortsatt er reklame i det norske markedet, skal jeg minne Siv Jensen på den natten jeg var så irriter at jeg ringte henne for å skjelle henne ut.

FrP er for øvrig ett av partiene på Stortinget som ønsker å liberalisere spillpolitikken, eller regulere markedet.

Om vin bør være forbudt? Nei! Ansvar for egne handlinger!

En såkalt borgerlig regjering har sendt på høring et forslag der formålet er å stoppe pengespillreklame fra utlandet

Liberalister vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger, Dersom det blir umulig med spillreklame på TV-kanaler i det norske markedet stasjonert i utlandet, vil spillselskapene bruke penger på nettreklame.

Spillreklame på norske skjermer vil uansett ikke forsvinne. Vi vil fortsatt se reklame på drakter og baner under for eksempel fotballkamper.

Skribenten ønsker seg et stortingsflertall og en regjering som fører ikke-sosialistisk politikk. Denne regjeringen og regjeringspartiene som har flertallet på Stortinget, består av mange formyndere.

Parallelt med forbudsforslaget vil Kulturdepartementet be Lotteritilsynet om å utrede et forslag om såkalt DNS-varsling, som vil sikre at brukere som går inn på nettsidene til utenlandske pengespillselskaper informeres om at disse spillene ikke er lovlige i Norge. Dette ifølge Regjeringen.no.

Alt dette er i tråd med vedtak i Stortinget, vedtak regjeringspartiene burde forhindret. Rett og slett fordi dette er illiberal politikk!