Ulovlig reklame for Comeon.com på en nettavis i Finnmark

Skribenten smilte pent da jeg oppdaget reklamen for Comeon.com på én av de største nettavisene i Finnmark lørdag kveld. Comeon.com er selskapet jeg bruker mest.

Det er ulovlig med reklame for selskap uten konsesjon i Norge. Politikerne har laget et system der statens selskap, Norsk Tipping, har lov å markedsføre tilbudene. Proteksjonisme er et godt ord for den norske politikken, en politikk som har tilslutning av et stort flertall på Stortinget. At befolkningen godtar proteksjonismen, er et «guds under». Vi ville aldri godtatt statlige brød og pizza, mens private aktører måtte selge brød og pizza i andre land enn Norge.

Jeg skrev en Lotto-artikkel lørdag kveld, og skulle sjekke om jeg var først ute med nyheten om at en finnmarking vant 4,7 millioner kroner i Lotto. Under surferunden dukket reklamen for Comeon.com opp. Ja Comeon.com er vakkert, reklamen gjør at hjertet smelter; men den er fortsatt ulovlig i Norge.

Jeg er ikke bort ifra at reklamen var målstyrt, altså fra én av gigantene fordi de mener de har kjennskap om meg som person. Denne gangen var det blink.

Det var forfriskende å se ulovlig reklame på en stor nettavis. Store aktører bør utfordre lovverket på spillreklame og annen reklame som er ulovlig i Norge. Reklame er en naturlig del av ytringsfriheten, og ytringsfrihet skal det være i det vi definerer som et fritt land.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar