Viser innlegg med etiketten spillselskap. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten spillselskap. Vis alle innlegg

Lukter gammelkommunisme og sensur

Kim Rud Petersen fyrer løs mot norske politikere og myndigheter etter avgjørelsen fra Medietilsynet om at TV-distributørene Telenor, Telia, Altibox, RiksTV og Allente må stanse markedsføringen for utenlandske pengespill på Discoverys TV-kanaler.

--Nå skal Trettebergstuen, Arbeiderpartiet, Medietilsynet og Lotteritilsynet sensurere TV de ikke liker! Alt for å beskytte et utdatert økonomisk begrunnet spillmonopol. Lukter gammelkommunisme og sensur. Norge 2022, har Kim Rud Petersen skrevet på Twitter.com.

Petersen kunne fått med det forrige stortingsflertallet i samme melding. Høyre, Venstre, KrF ga ikke bedre spillpolitikk, tvert imot.

Jobb som Content Writer på Malta

Nordic Jobs Worldwide rekrutterer medarbeider til et spillselskap i det uregulerte nasjonale markedet, et selskap på Malta.

--Som Content Writer for det norske markedet, vil du jobbe med å skrive innhold og skape engasjerende tekster på norsk for vår kundes hjemmeside og lage kampanjer som skaper blikkfang. Ser du etter en mulighet til å bli en del av et norsk team på Malta og jobbe med engasjerende innhold? Vår kunde innen iGaming ønsker å utvide sitt team for sine kontor og ser etter deg, ifølge stillingsannonsen lagt ut på Finn.no.

Spillselskapet er i stor vekst og er rundt 25 ansatte på Malta.

Med en liberal spillpolitikk kunne denne stillingen vært i Norge, men politikerne stimulerer gjennom mange typer reguleringer til bedriftsetableringer i utlandet.

Søknadsfristen er satt til 26. mai 2021.

Endringer i personvernerklæringen

På grunn av EUs nye datasikkerhetslov har flere av de internasjonale spilleselskapene allerede gjort endringer i personvernerklæringen.

Fellesnevneren etter en rask undersøkelse på flere av nettstedene, tyder på mer detaljert forklaring på dataene som samles inn. At spillselskapene tar personvern på alvor, er positivt.

Gå til «Min konto», «Kontoinnstillinger» på selskapet du bruker for å se på endringene.

Når du er irritert og tar kontakt med kundeservice hos et internasjonalt spilleselskap

Jeg var litt gretten da jeg tok kontakt med spilleselskapet i ettermiddag. Det er noe krøll med dokumentene og selskapet vil ikke godkjenne et uttak på noen tusen kroner.

-- Ja jeg ser det, men det vi trenger er kopi på ditt kort, adressebevis og kontoutskrift, så er din koto verifisert. Du får laste opp dette og ta ei pils i Honningsvåg, skrev vedkommende til meg.

Med en gang den unge mannen nevnte pils i Honningsvåg og at han savnet Honningsvåg-pils, ble jeg nysgjerrig.

Det viser seg at det var slekta til en Høyre-politiker i byen jeg snakket med. Når jeg snakker med «kjentfolk» hos et internasjonalt spilleselskap, nytter det ikke å være irritert. Selv om jeg fortsatt sliter med dokumentene.

Gøy med honningsvåginger i gamblingbransjen! 

Hvem vinner akkurat nå?

Noen av spillselskapene har utviklet tilbud på egne nettsted der det er mulig å følge med på hvem som vinner akkurat nå.

Underholdningsfaktoren er ikke veldig høy, men likevel greit at noen faktisk får gevinster ut av spilleselskapene norske politikere misliker som pesten.

Ett av selskapene med dette tilbudet, er Comeon.com. (Til høyre på siden) 

Anbefaler «kjøp»

Carnegie starter dekning på Gaming Innovation Group (GIG) med kjøpsanbefaling og kursmål på 8,00 kroner, skriver TDN Finans.

Det siste året har aksjen steget 51,20 prosent på Oslo Børs, ifølge Hegnar.no.

Gaming Innovation Group er en raskt voksende leverandør av tjenester og systemer til nettbaserte gamblingsselskap. 

Business as usual

En del spilleselskap har i dag sendt ut meldinger om at det er butikk på vanlig måte, selv om syv spesifikke kontoer er stengt etter pålegg fra Lotteritilsynet.

Nå har skribenten penger på kontoen hos selskapet jeg bruker mest. Derfor har jeg ikke testet systemet, men meldinger fra flere av selskapene tyder på at det er «business as usual». Meldinger beskriver at kundene kan gjøre innskudd og uttak på vanlig måte, altså Visa, Mastercard og andre trygge betalingsmåter.

Livet smiler! 

Konkurranse om kundene er deilig

Som liberalist elsker jeg konkurranse. Jeg mener konkurranse kun er sunt og ser ingen ulemper om at bedrifter må konkurrere om oss som kunder. Hadde jeg fått bestemme ville vi også hatt konkurranse på vin og brennevin, innen utdanningssektoren og i helsevesenet.

Forutsetningen for god konkurranse er like konkurransevilkår, men det er en debatt og et politikkområde jeg stort sett holder meg unna på denne bloggen. På andre liberale nettsted er det mye mer om fravær av reguleringer og like konkurransevilkår.

Grunnen til at jeg lovpriser konkurranse i denne bloggposten, er et gratisspill jeg fikk hos Comeon.com. Ettersom Norge ikke har lisensordning for spilleselskap, er markedet omtrent uregulert. Uregulert stemmer ikke helt ettersom spilleselskapene har lisenser i utlandet. For oss som bor i et land med illiberal politikk, føles spillområdet uregulert.

Kampen om kundene er tøff, så tøff at spillselskapene lokker med bonuser og gratisspill. Jeg fikk i dag et gratisspill hos det selskapet jeg bruker mest. Jeg brukte spillet på seire til Stabæk, Brann, Sandefjord, Odd og Rosenborg. Om jeg taper? Helt uproblematisk. Dette spillet er gratis fra selskapet som mer enn gjerne vil beholde meg som kunde.

Av egne penger har jeg satset på to kamper i dag. Det blir nok en spennende fotballkveld for unge Solvik. 

Spillreklame på TV fortsetter – som forventet

Takk og pris for at norske politikere ikke bestemmer lovverk i andre land! En sånn byrde bør vi ikke legge på utenlandske borgere. Norske politikere er i mange spørsmål langt mer illiberale enn politikere i land vi kan sammenligne oss med.

Norske myndigheter har i flere år, uansett partitilhørighet, hatt kontakt med britiske myndigheter. Formålet har vært å stoppe TV-reklame for spill, på kanaler mange nordmenn ser på. Kanaler med tilholdssted i England.

Vi som er liberale og som ønsker ny spillpolitikk har flirt av de norske forespørslene. TV-kanaler i England må følge britisk regelverk, og i fotballandet er reklame for kommersielle spillselskap tillatt. TV-kanalene gjør altså ingen ting ulovlig, selv om det er vanskelig å få regjeringsrepresentanter og rødgrønne politikere til å forstå dette.

Hadde TV2, som er etablert i Norge, sendt spillreklame for utenlandske selskap, ville dette vært brudd på norsk lov. Når reklame blir sendt på TV 3, Max og Viasat 4, er det helt lovlig.

Det britiske medietilsynet Ofcom har sendt svar til Norge. I svaret skriver de, ifølge Klassekampen.no, at det gjennom bevisene som er sendt fra Norge ikke er mulig å avgjøre om det har foregått regelbrudd.

Reklame mot TV-reklame
Organisasjonen Spillavhengighet Norge har kjøpt reklameplass i sosiale medier, reklame for å stoppe spillreklame på TV.

–Vi mener det burde være forbudt mot markedsføring av pengespill på lik linje med forbud mot markedsføring av alkohol og tobakk, skriver organisasjonen på Instagram.

I Norge kan organisasjonen påvirke politikerne til å gjøre noe med aktørene som har fått konsesjoner for pengespill. Aktører som ikke har tillatelse i Norge, har norske myndigheter minimalt med kontroll over. De følger regler i utlandet, og i andre land er det lov å markedsføre pengespill.

Dersom norske politikere, byråkrater og medlemmene i organisasjonen Spillavhengighet Norge ser på fotballkamper fra ligaer i utlandet, vil de oppdage at spillere har draktreklame for spillselskap som ikke har konsesjon i Norge. Slik er det og slik bør det være i et marked der aktørene konkurrerer om kundene, og det er umulig for Norge å forby.