Lotteritilsynet
har pålagt stans av pengespilltilbudet til BML Group og varsler samtidig om
tvangsmulkt. Selskapet står bak blant annet spillsidene Betsson, Betsafe og
Nordicbet.
Tilsynet
kaller pengespilltilbudet ulovlig, til tross for at konsernet har lisenser i
utlandet, i land med liberal spillpolitikk.
Fristen
for å rette seg etter vedtaket er tre uker fra vedtakets dato, altså 25. mars
2022.
Noe
er riv ruskende galt med norsk spillpolitikk. De utenlandske selskapene driver
lovlig på lisenser fra mer liberale land enn Norge. De driver så lovlig at
Statens pensjonsfond utland, kjent som oljefondet, kjøper aksjer i noen av
selskapene. Spillselskapene skal sikre norsk velferd, men blir av
Lotteritilsynet regnet som ulovlige selskaper; eller kriminelle aktører om du
vil. Koko!
De
utenlandske selskapene har ingen ting med Norge å gjøre og det har Norge sørget
for gjennom enerettsmodellen. Skal Danmark eller Tyskland kunne straffe Norge
fordi vi tillater at mennesker på vinterføre får bruke spark? Selvsagt ikke!
Det som skjer i Norge har Danmark og Tyskland lite med, så fremst de ikke
trekker en eventuell sak inn for EFTA- og EU-domstolen. Å trekke
spillpolitikken inn for den internasjonale domstolen? Utenkelig ettersom selskapene
driver lovlig i EU-land.
Tidligere
i vinter fikk Trannel et lignende varsel som det varslet Lotteritilsynet har
sendt ut til BML Group.