Spillreklameforbud kan gå utover norske produksjoner

Det blir ikke mindre reklame i det norske markedet om regjeringen får flertall og det får regjeringen, for at distributørene skal forbys å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet. Det blir rett og slett spillreklame hos andre aktører.

TV-selskapene mener forslaget kan sette 2500 jobber i fare og ramme seerfavoritter.

--Dette vil dessverre ramme de norske produksjonene først, og det kan gå ut over populære serier som «Helt perfekt», «Neste sommer» og «Jul i Blodfjell». Det sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge-eier Discovery til Dagbladet.no.

For nasjonalistiske politikere og dem er det mange av på Stortinget, bør dette være et tankekors. De ønsker en proteksjonistisk spillpolitikk med monopol til Norsk Tipping, men politikken kan medføre færre norske TV-program. Et dilemma en liberaler smiler av, men som er alvorlig for nasjonalistiske norske politikere på Stortinget.

Om Discovery kommer med tomme trusler? Nei! Blir det mindre penger til norske produksjoner får vi færre norske produksjoner. Discovery og andre mediekonsern må ha inntekter for å forsvare utgiftene produksjonene medfører.

Regjeringspartiene har flertallet på Stortinget. I tillegg er opposisjonen for en proteksjonistisk spillpolitikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar