Mener stans i spillreklame på TV er symbolpolitikk

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at dersom det blir stopp i TV-reklame for utenlandske kanaler i det norske markedet, vil reklame bli flyttet over til nett.

Liberalister vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger, Dersom det blir umulig med spillreklame på TV-kanaler i det norske markedet stasjonert i utlandet, vil spillselskapene bruke penger på nettreklame.

Kanaler som TV3, Viasat, Eurosport og MAX omgår de norske reklamereglene ved å sende fra London, men nå vil regjeringen forby distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet.

Professor mener forbudsforslaget som har blitt sendt ut på høring, er symbolpolitikk.
--Å stanse pengespillreklame på TV virker som symbolpolitikk. Intensjonen er god, og tiltak mot slik reklame er bra. Men her klarer ikke politikerne å tenke på neste fase. Pengespillaktørene svir av enorme beløp på reklame. Det er et tydelig tegn på at de får veldig respons. Hvis selskapene pålegges begrensninger på TV, vil de lete etter andre plattformer å markedsføre seg på, sier Tor Wallin Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) med doktorgrad i markedsføring, til fvn.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar