Jeg
røper aldri navnet på dem som sender inn spørsmål, spørsmål jeg besvarer. I dag
gjør jeg et unntak, for J.K. Baltzersen: er en bekjent. Vi er på linje i mange
politiske spørsmål og han vet egentlig hva jeg mener om spillreklame på norsk
fjernsyn.
Bakgrunnen
for spørsmålet er helt sikkert at kulturminister Abid Q. Raja deltok i debatten om spillreklame på Dagsnytt Atten i dag. Hver gang jeg hører Abid Q. Raja
snakke om spillpolitikk, skyver han Venstre fra meg. Jeg og Venstre burde vært
bestevenner. Kulturministrene fra Venstre i regjeringen til Erna Solberg har
vært ubrukelige i spillpolitikk. De argumenterer som formyndere. De forsvarer
en proteksjonistisk politikk med ett formål, nemlig penger fra Norsk Tipping;
penger politikerne kjøper oppslutning for.
Jeg
forventer mer av liberale politikere enn jeg forventer av sosialdemokrater. Jeg
forventer mer av de ikke-sosialistiske partiene enn de rødgrønne partiene.
Derfor er kritikken ofte hardere enn kritikken Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
SV og KrF mottar fra meg og andre fra den liberale høyresiden.
Reklameforbudet
for TV-distributører bryter mange viktige prinsipp som bør være grunnleggende
for en ikke-sosialistisk regjering. Det er spørsmål om alt fra ytringsfrihet,
internasjonalt samarbeid og inngrep i sendinger fra utlandet fra kanaler som
følger regelverk i andre land enn Norge. Reklameforbudet er rå sosialistisk
politikk, en politikk Abid Q. Raja forsvarer til punkt og prikke. Det er flaut!
Når velgerne kaster regjeringen til Erna Solberg ut av regjeringskontoret i
september, kommer jeg til å smile. Det blir mange år til Høyre, FrP, Venstre og
KrF får de samme mulighetene som partiene har hatt i åtte år. Partiene har
brukt flertallet dårlig i to valgperioder!
Om
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV, med hjelp fra Rødt og MGD, er verre enn
dagens styre sett med liberale øyner? Vel, det er nyanser som skiller de ulike
alternativene. Vi overlever med den ikke-sosialistiske regjeringen, og vil helt
sikkert overleve med statsminister fra Arbeiderpartiet eller Senterpartiet.
Abid
Q. Raja argumenterte i Dagsnytt Atten for forbudet av hensyn til problemspillerne.
Andre land gir ikke blaffen i problemspillerne, tvert imot, selv om landene har
Venstre-politikk på spillområdet. Se til Sverige og Danmark!
På
spillområdet er Abid Q. Raja, Venstre og regjeringen, motbydelig illiberale! Enkelt
og greit!
Om
Venstre får min stemme i september? Aldri, aldri! Partiet burde vært et
alternativ for liberalere i hele Norge, men ødelegger for seg selv når partiet
gir blaffen i grunnleggende liberale verdier.
Om
det blir mindre reklame for kommersielle selskap uten TV-reklame? Niks! Det ser
vi allerede på internett!
En
liberal spillpolitikk er god spillpolitikk og politikken blir aldri for
liberal! Det er ord Abid Q. Raja og andre Venstre-politikere bør benytte!