Idrettspresident
Berit Kjøll må få foreta de investeringene hun mener er kloke, men det samme må
også andre mennesker få gjøre; inkludert idrettsutøvere.
Idrettspresidenten
kritiserte Christian O’Sullivan, kaptein på det norske herrelandslaget i
håndball, for at han har investert penger i et spillselskap, til tross for at
spillselskapet er lovlig i mer liberale land enn Norge. Også Oljefondet, Statens
pensjonsfond utland, investerer penger i utenlandske spillselskap, penger som
skal sikre velferdsstaten.
Nå
har VG avdekket at idrettspresidenten har investert penger i et norsk selskap
som produserer gin og whisky, til tross for at Norges Idrettsforbund skal ha en
restriktiv holdning til samarbeidsavtaler med bedrifter som har en vesentlig
del av sin virksomhet knyttet til salg av alkoholholdige drikke/ produkter.
Dobbeltmoral? Det ligner i alle fall mistenkelig mye på dobbeltmoral!
Jeg
er for full frihet over egne penger, frihet til å foreta investeringer i olje,
gass, sexleketøy, rusmidler og spillselskap. Så lenge mennesker foretar investeringer av fri vilje, bør det meste være OK. Eller det meste bør være OK
hvis egne investeringer er greit for hver enkelt av oss.
Litt
frihet er aldri nok!
Norges
Idrettsforbund er for enerettsmodellen, og bruker sterke virkemiddel for å
forsvare en motbydelig og proteksjonistisk politikk.