Den private eiendomsretten bør sette grenser for ytringsfriheten

Ulovlig reklame for utenlandske spillselskap dukker stadig hyppigere opp på norske nettsider. Nå vil Lotteritilsynet intensivere sitt tilsyn, ifølge rb.no.

Norge har ikke reklameforbud for spill, men det er kun lov å markedsføre aktører som har fått tillatelse eller konsesjon fra norske myndigheter. Ettersom formynderne styrer Norge, er det vanskelig å få tillatelse. Den mest kjente definisjonen på norsk spillpolitikk er enerettsmodellen, en motbydelig modell som gir staten såkalt monopol.

Selv om det er ulovlig å markedsføre mange aktører i Norge, kryr det av spillreklame. Ettersom markedet hele tiden blir større, kommer det trolig til å bli mer ulovlig spillreklame i det norske markedet. Spillreklame bør være like naturlig som reklame for vaskemidler eller kolonialbutikker.

Eiendomsretten bør sette grensene
I festtaler, for eksempel i forbindelse med 17. mai, ble ytringsfriheten i Norge hyllet. Sannheten er at politikerne begrenser ytringsfriheten i stor grad, for eksempel i forbindelse med spillreklame.

Liberalister og skribenten er en liberalist, ønsker at den private eiendomsretten skal sette grenser for ytringsfriheten. Liberalister har dermed et standpunkt som er mer liberalt enn lovverket. Vi mener det er unødvendig med et lovverk som begrenser retten til å ytre seg, så lenge den private eiendomsretten råder.

Tror du spillreklame vil flomme over omtrent uten politiske reguleringer? Dette regulerer markedet fint på egenhånd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar