Norge
har ikke reklameforbud for spill, men det er kun lov å markedsføre aktører som
har fått tillatelse eller konsesjon fra norske myndigheter. Ettersom
formynderne styrer Norge, er det vanskelig å få tillatelse. Den mest kjente definisjonen
på norsk spillpolitikk er enerettsmodellen, en motbydelig modell som gir staten
såkalt monopol.
Selv
om det er ulovlig å markedsføre mange aktører i Norge, kryr det av
spillreklame. Ettersom markedet hele tiden blir større, kommer det trolig til å
bli mer ulovlig spillreklame i det norske markedet. Spillreklame bør være like
naturlig som reklame for vaskemidler eller kolonialbutikker.
Eiendomsretten
bør sette grensene
I
festtaler, for eksempel i forbindelse med 17. mai, ble ytringsfriheten i Norge
hyllet. Sannheten er at politikerne begrenser ytringsfriheten i stor grad, for
eksempel i forbindelse med spillreklame.
Liberalister
og skribenten er en liberalist, ønsker at den private eiendomsretten skal sette
grenser for ytringsfriheten. Liberalister har dermed et standpunkt som er mer
liberalt enn lovverket. Vi mener det er unødvendig med et lovverk som begrenser
retten til å ytre seg, så lenge den private eiendomsretten råder.
Tror
du spillreklame vil flomme over omtrent uten politiske reguleringer? Dette regulerer
markedet fint på egenhånd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar