At
Abid Raja kaller seg liberal, bør være et tankekors for alle liberale
politikere i Norge. Innenfor spillpolitikk er Raja tvers igjennom illiberal.
Himanshu
Gulati, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til
finansministeren. Det er kulturminister Abid Raja som har besvart spørsmålet.
Himanshu
Gulati lurte på om finansministeren ser noen som helst problematiske sider,
prinsipielle innvendinger eller andre urettferdigheter ved at nordmenn ikke får
lov å overføre lovlige ervervede pokergevinster i utlandet, som de er pliktige
til å betale skatt av i Norge, til sine norske bankkontoer, og mener han at det
bør foretas regelmessige justeringer som gjør at nordmenn får lov å overføre
disse lovlige ervervede gevinstene til sine kontoer i Norge (spesielt i lys av
at de må skattes av)?
Svaret
fra kulturminister Abid Raja (V):
«Som
jeg allerede har opplyst representanten om i mitt svar på hans spørsmål 30.
juni 2021, som også gjaldt betalingsformidlingsforbudets innvirkning på
pokergevinst, så har vi en enerettsmodell for pengespill i Norge. Som følge av
dette er det også forbudt å formidle betaling til og fra pengespill som ikke
har tillatelse i Norge. Da vil det naturligvis også kunne oppstå problemer for
nordmenn som velger å benytte seg av utenlandske pengespill, som for eksempel
pokerspill på nett, med å få tilgang til gevinster fra slike spill.
Jeg
anser ikke betalingsformidlingsforbudet som problematisk, men som et godt og
nødvendig verktøy for å kunne håndheve det norske pengespillregelverket og
stanse de aktørene som retter sine tilbud mot det norske markedet i strid med
norsk lov. Selv om man ikke har valgt å kriminalisere nordmenns deltakelse i
utenlandske pengespill, så er det like fullt forbudt å tilby pengespill uten
særskilt tillatelse. Å samtidig skulle tillate formidling av betaling til og
fra slike pengespill og tilrettelegge for at nordmenn får tilgang til gevinster
fra pengespill som ikke er tillatt i Norge, ville vært å uthule dette forbudet.
I
begrunnelsen for sitt spørsmål viser representanten til at finansministeren
ikke har gitt noen råd til nordmenn om hvordan de kan få tilgang til gevinst
fra pokerspill som ikke har tillatelse i Norge. Mitt råd er det samme som jeg
ga i mitt svar på spørsmålet av 30. juni 2021: Ikke benytt dere av
pengespilltilbud som ikke er tillatt i Norge. Velg i stedet spillene til de
norske lovlige aktørene. Disse aktørene tilbyr også attraktive spill, men har
den fordelen at de er underlagt ordentlige ansvarlighetstiltak som motvirker og
forebygger utviklingen av spilleproblemer.»