Uten reklame dominerer staten markedet

Husker du tiden der befolkningen kun fikk se og høre NRK? Ja, det skattefinansierte konstruksjonen var alene på markedet for noen tiår siden. Utenkelig i dag, men dagens besteforeldregenerasjon godtok en statlig monopolist som styrte befolkningen på mange av områdene.

På grunn av globalisering, teknologisk utvikling, forventninger om valgmuligheter og frihet, kommer vi aldri i en lignende situasjon igjen. Heldigvis! Samtidig er det reklame som har gitt oss mange ulike aktører. Reklame har gitt oss konkurranse, hyggelige priser og valgmuligheter. At Lotteritilsynet melder at mange nordmenn er lei spillreklame, sier ganske mye om nordmenn.

Uten spillreklame på for eksempel Discovery-kanaler, ville tilgjengeligheten til norsk toppfotball vært dårligere enn den er i dag. For lav pris får fotballsupportere fantastiske muligheter til å se Eliteserien som starter om få dager. Discovery kan bruke penger på fotballrettigheter fordi konsernet har inntekter fra reklame, også spillreklame.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar