Silje
Hjemdal, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til
kultur- og likestillingsministeren.
Hjemdal
ville om ytringsfrihet er helt grunnleggende i spørsmålet om pengespill? Dette
slik at representanter for utenlandske pengespillsaktører fritt kan uttale seg
til media, delta i høringer eller møte med politikere, uten å bli møtt med
reaksjoner fra offentlige tilsyn, og vil statsråden ta initiativ til å rydde
opp i en slik uheldig praksis fra Lotteritilsynet?
Kultur-
og likestillingsministeren har besvart spørsmålet.
--Når
det gjelder forholdet til ytringsfriheten, kan jeg selvsagt bekrefte at det
gjelder ytringsfrihet i Norge, også i spørsmål om pengespill. Samtidig er det
forbudt å medvirke til å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i
Norge. Hvor denne grensen går, er bl.a. drøftet i forarbeidene til ny
pengespillov. Her fremgår det at det går en grense mot ytringsfriheten etter
Grunnloven, slik at redaksjonell omtale av pengespill som ikke har tillatelse
etter loven, herunder artikler, nyhetsmeldinger og kronikker, naturligvis vil
være tillatt. Det klargjøres også i forarbeidene til pengespilloven at forbudet
mot å medvirke til å markedsføre pengespill uten tillatelse heller ikke er ment
å omfatte rådgivningstjenester som for eksempel juridisk rådgivning eller
PR-rådgivning som tilbys til utenlandske pengespillselskaper. Det har Anette
Trettebergstuen (Ap) skrevet i en del av svaret.
--Jeg
kan derfor berolige representanten om at personer som samarbeider med
utenlandske pengespillselskaper naturligvis kan uttale seg fritt i media, gi
høringsinnspill og møte politikere, uten å frykte represalier eller straff.
Markedsføring av ulovlige pengespill, derimot, er forbudt. Slik markedsføring
kan etter pengespillregelverket medføre både forvaltningsreaksjoner og straff,
ifølge Trettebergstuen.