Det
internasjonale fotballforbundet (FIFA) gjør som det svenske fotballforbundet og
utestenger Pawel Cibicki (28) fra all fotball i fire år, ifølge VG.no.
Cibicki,
som i 2018 spilte for Molde på utlån fra Leeds, ble i fjor utestengt i fire år
av det svenske fotballforbundet.
28-åringen
ble i desember funnet skyldig i kampfiksing, etter å ha mottatt 300.000 svenske
kroner for å pådra seg et gult kort i en kamp for Elfsborg i 2019. Svensken ble
frikjent i tingretten, men ble dømt i hovrätten (lagmannsretten) for å ta imot
en bestikkelse og for kampfiksing.
Pengespill
og utfordringer
Det
er liten tvil om at det er artig med veddemål i tilknytning til idrett.
Utfordringen for selskapene er at supportere ofte har større kjennskap til
kampene enn det selskapene har. Det er et nokså gjennomsiktig system i små
lokalsamfunn og små byer.
I
for eksempel norsk fotball blir det forventet at trenere, spillere og utvalgte
ledere ikke deltar i veddemål eller pengespill i tilknytning til kamper der
klubbens egne lag er involvert. For øvrig forventninger som trolig brytes
jevnlig i forbindelse med seriespill, uten at målsettingen er kampfiksing.
Pengespill
i tilknytning til idrett, spesielt breddeidrett der overvåkingen er liten, gir
utfordringer. Det er utfordringer vi vanlige oddspillere ikke trenger tenke mye
på. Det er idrettsfamilien som har det største ansvaret mot dette som vi kan
omtale som en trussel mot idretten. Heldigvis har det vært økt fokus mot kampfiksing
de siste årene, noe flere ulike saker fra blant annet Sverige bekrefter.