Viser innlegg med etiketten ytringsfrihet. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten ytringsfrihet. Vis alle innlegg

Mener det er forbudt å markedsføre utenlandske pengespill i Norge

Silje Hjemdal, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren.

Hjemdal ville om ytringsfrihet er helt grunnleggende i spørsmålet om pengespill? Dette slik at representanter for utenlandske pengespillsaktører fritt kan uttale seg til media, delta i høringer eller møte med politikere, uten å bli møtt med reaksjoner fra offentlige tilsyn, og vil statsråden ta initiativ til å rydde opp i en slik uheldig praksis fra Lotteritilsynet?

Kultur- og likestillingsministeren har besvart spørsmålet.

--Når det gjelder forholdet til ytringsfriheten, kan jeg selvsagt bekrefte at det gjelder ytringsfrihet i Norge, også i spørsmål om pengespill. Samtidig er det forbudt å medvirke til å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Hvor denne grensen går, er bl.a. drøftet i forarbeidene til ny pengespillov. Her fremgår det at det går en grense mot ytringsfriheten etter Grunnloven, slik at redaksjonell omtale av pengespill som ikke har tillatelse etter loven, herunder artikler, nyhetsmeldinger og kronikker, naturligvis vil være tillatt. Det klargjøres også i forarbeidene til pengespilloven at forbudet mot å medvirke til å markedsføre pengespill uten tillatelse heller ikke er ment å omfatte rådgivningstjenester som for eksempel juridisk rådgivning eller PR-rådgivning som tilbys til utenlandske pengespillselskaper. Det har Anette Trettebergstuen (Ap) skrevet i en del av svaret.

--Jeg kan derfor berolige representanten om at personer som samarbeider med utenlandske pengespillselskaper naturligvis kan uttale seg fritt i media, gi høringsinnspill og møte politikere, uten å frykte represalier eller straff. Markedsføring av ulovlige pengespill, derimot, er forbudt. Slik markedsføring kan etter pengespillregelverket medføre både forvaltningsreaksjoner og straff, ifølge Trettebergstuen.

Ytringsfrihet og pengespill

Silje Hjemdal, stortingsrepresentant for FrP, har stilt et skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren.

Hjemdal vil vite om ytringsfrihet er helt grunnleggende i spørsmålet om pengespill? Dette slik at representanter for utenlandske pengespillsaktører fritt kan uttale seg til media, delta i høringer eller møte med politikere, uten å bli møtt med reaksjoner fra offentlige tilsyn, og vil statsråden ta initiativ til å rydde opp i en slik uheldig praksis fra Lotteritilsynet?

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) har foreløpig ikke besvart spørsmålet.

Reklame fra Norsk Rikstoto på første påskedag

Radio- og TV-stasjonene har forbud mot å sende reklame på langfredag og første påskedag, et forbud som krenker ytringsfriheten og som gir ulike konkurransevilkår mellom aktører som kjemper om inntekter.

Politikere bør sørge for å liberalisere lovverket, blant annet kringkastingsforskriften.

Selv om Norsk Rikstoto ikke fikk sendt radio- og TV-reklame på første påskedag, kjøpte selskapet reklame på internett. Internettreklamen i påsken viser hvor meningsløst det norske forbudet er!



Ingen reklame for Norsk Tipping og Norsk Rikstoto på TV i dag

Radio- og TV-stasjonene har forbud mot å sende reklame på langfredag og første påskedag, et sjukt forbud ettersom internett florer av reklame. Forbudet skaper ulike konkurransevilkår mellom ulike aktører i bransjen.

Politikere kan med fordel liberalisere kringkastingsforskriften.

To store aktører på TV-reklame er Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. I dag og første påskedag kommer du ikke til å se reklame for de to selskapene på TV. Men ja, begge aktørene benytter internett til reklame for spill.

Reklameforbudet i Norge krenker ytringsfriheten!

 

Mye Rikstoto-reklame på TV

I forrige uke kjøpte Norsk Rikstoto mye reklameplass på norske TV-kanaler. Årsaken er millionpremiepotten som ble delt ut på lørdag.

Spillreklame er lovlig i Norge, men kun for noen utvalgte aktører. Fellesnevneren for flere av aktørene er at staten nyter godt av inntektene fra spill.

Liberale land har en annerledes politikk der respekten for ytringsfriheten og like konkurransevilkår, er høyere.

Norge er Europas svar på Sovjetunionen i spillpolitikk!

Spillreklame kan hjelpe medievirksomhetene

Dersom utenlandske selskap fikk lov å kjøpe reklame i Norge, ville norske medievirksomheter fått drahjelp. Den drahjelpen trenger virksomhetene akkurat nå.

Reklameinntektene i mediene falt med nær én milliard kroner i pandemiåret 2020. Reklameinntektene har blitt redusert med 40 prosent på åtte år, ifølge Medietilsynet.

Det er ikke ulovlig med spillreklame i Norge, bare ulovlig for selskapene formyndere misliker. Hvis spillselskapene fikk tillatelse til å kjøpe reklame ville bidragene betydd mye for norske medieaktører.

Reklame er en naturlig del av ytringsfriheten.

Spørsmål om ytringsfrihet

Stortingsrepresentant Himanshu Gulati (FrP) stilte i begynnelsen av desember et skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren, et veldig aktuelt spørsmål i forbindelse med OL til vinteren og det kommende verdensmesterskapet i fotball. Mesterskap i motbydelige regimer.

--Hva tenker statsråden, som også har ansvar for medier og pressen som fagfelt, om den omtalte hendelsen den norske journalisten ble utsatt for, og hva tror hun er årsaken til at denne hendelsen ikke har fått mer oppmerksomhet fra norske medier eller regjeringen, gitt det store fokuset som har vært på journalisters frihet og trygghet den siste tiden? Det er spørsmålet Himanshu Gulati stilte kultur- og likestillingsministeren.

FrP-representanten tenker på saken der to reportere fra NRK ble anholdt av politiet i Qatar. Fotball-VM skal gå av stabelen i motbydelige Qatar.

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) har besvart spørsmålet.

--Angrep, trusler og vold mot representanter for pressen hører ikke hjemme, hverken i Norge eller andre land. Det er uakseptabelt og straffbart, og bør politianmeldes. Å sikre vår frie og uavhengige presse er helt avgjørende. Saker der en journalist eller redaktør har mottatt straffbare trusler på grunn av sin yrkesutøvelse behandles med stort alvor i rettsvesenet, noe rettspraksis viser. Det er også slik at riksadvokaten gjennom sitt årlige rundskriv om mål og prioriteringer for straffesaksbehandlingen har slått fast at påtalemyndigheten skal bidra til å sikre en fri og uavhengig presse ved å sørge for adekvat etterforsking og nedleggelse av tilstrekkelig strenge påstander for domstolene ved trusler eller vold mot representanter for pressen. Det har kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen skrevet i svaret.

Oddsspillere kommer til å spille på OL og VM, men når vi leverer inn oddskupongene kan vi med fordel tenke litt over menneskerettighetene og hvor mye myndigheter krenker individets rettigheter.

Mye spillreklame på svensk radiostasjon

I Sverige er det et lisenssystem, altså myndighetene regulerer det meste av markedet gjennom tillatelser. I Norge har vi enerettsmodellen og et stort uregulert nasjonalt marked.

I Sverige er det konkurranse om kundene på like vilkår. I Norge har Norsk Tipping og Norsk Rikstoto såkalt monopol.

I svenske medier er det spillreklame både for Svenska Spel og de kommersielle aktørene. Radiokanalen Power Hit Radio sender mange reklamespotter fra ulike bookmakere. For en liberaler er det hyggelig å høre på en radiostasjon i et land der politikere tar ytringsfriheten på alvor.

I Norge er det kun reklame for Norsk Tipping og Norsk Rikstoto i mediene.

En liberal spillpolitikk er god spillpolitikk og politikken blir aldri for liberal!

Unibet-reklame på Magnus Carlsen er ulovlig i Norge

Det er verdensmesterskap i sjakk for tiden, selv om Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij har spillefri i dag.

De som har fulgt de første partiene på NRK, har sett Unibet-reklame på Magnus Carlsen. Motbydelige Dubai som har sterke begrensninger på ytringsfriheten, har altså større ytringsfrihet enn Norge når det gjelder reklame. Reklame er en del av ytringsfriheten.

Spillreklame er ikke ulovlig i Norge, kun ulovlig for aktørene som konkurrerer mot Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. Norsk spillpolitikk er proteksjonisme av verste stort.

Hvordan skal land som Dubai bli bedre, mer liberal når Norge er verre enn disse landene på enkelte av områdene? Hvordan skal vi trekke Dubai i riktig retning når også vi er illiberale? Det bør være et tankekors for norske politikere på Stortinget og i regjeringen.

Spillreklame i svenske nettaviser

Foran Champions League denne midtuken var Betsafe ett av spillselskapene med reklame på svenske nettaviser. I Norge ville reklamen var ulovlig fordi politikerne beskytter Norsk Tipping og Norsk Rikstoto mot reklame, men altså; er denne reklamen ille? Nei!

Reklamen minner litt om Norsk Tipping på norske nettaviser.

Reklame er en naturlig del av ytringsfriheten!

Medietilsynet mener EUs digitale lover må sikre medienes uavhengighet

Et lovforslag om digitale tjenester og digitale markeder fra EU gjør at Medietilsynet har tatt til orde for at regelverket ikke må svekke ytringsfriheten, ifølge Kampanje.com.

Dette står i sterk kontrast til at Medietilsynet mener det kan være grunnlag for å hindre Telenor, Telia, RiksTV, Canal Digital, VCB (Viasat) og Altibox i å sende utenlandske pengespillreklamer på Discoverys kanaler.

--Regulering av innhold er svært forskjellig fra regulering av varer og tjenester, og ytringsfriheten og pressefriheten må tillegges stor vekt, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding, ifølge Kampanje.com.

1. januar fikk Medietilsynet muligheten til å pålegge norske TV-distributører å fjerne eller vanskeliggjøre tilgangen til reklamen på TV for pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Distributørene har reagert på dette, blant annet fordi dette vanskelig lar seg gjøre teknisk uten å krenke viktige prinsipp om redaktøransvar.

Johnsen tar grep mot rasisme

Også rasister skal ha ytringsfrihet. For liberalister er det kun når de mest ufyselige meningene kan ytres at ytringsfriheten er på sitt mest verdifulle.

Boris Johnson: vil bannlyse personer med rasistiske utsagn. Det melder Sky News.

Storbritannias statsminister sier at regjeringen tar praktiske skritt for å sikre at regimet skal endres, for å forhindre rasistiske uttalelser i fotballen. Dette er også noe har gjorde klart da han møtte representanter fra Facebook, Twitter, TikTok, og Snapchat på tirsdag.

Rasisme er motbydelig. Rasisme innenfor fotball er grusomt, men vi bør forsvare prinsippet om at kun den private eiendomsretten bør begrense ytringsfriheten.

Etter EM-finalen mellom Italia og England, ble engelske spillere utsatt for rasisme.

Mange som fulgte finalen hadde spilt på kampen på oddsen. Om oddsspillere var de verste rasistene? Nei! Det var nasjonalistene!

Cecilia Brækhus har markedsført Betsson.com godt

Før nattens kamp markedsførte boksedronninga Cecilia Brækhus Betsson.com godt, spesielt i sosiale medier. Det var blant annet en spørsmålsrunde der Betsson-følgere på Twitter.com og Instagram.com kunne sende inn spørsmål til bokseren.

I det norske markedet er det ulovlig med reklame for kommersielle bookmakere, men ettersom Norge ikke kan melde seg ut av verden har norske borgere fått med seg samarbeidet mellom Cecilia Brækhus og betsson.com.

Det norske forbudet krenker ytringsfriheten!

Magnus Carlsen med spillreklame, reklame norske formyndere ikke kan forby

TV-seere som følger Magnus Carlsen, verdens beste sjakkspiller, ser jevnlig at Carlsen bruker en tavle/ plakett med Unibet godt synlig for TV-seerne. Bildet fra TV2, på TV2.no, er et godt bevis. Dette er reklame norske formyndere ikke kan stoppe eller forby.

Reklame er en naturlig del av ytringsfriheten, men ettersom politikere ønsker å beskytte Norsk Tipping og Norsk Ristoto mot konkurranse tramper regjeringen og Stortinget på ytringsfriheten. Spillreklame er ikke ulovlig i Norge, kun ulovlig for aktørene myndighetene misliker.

Norske politikere og byråkrater har i flere år brukt mye energi på kampen mot spillreklame for kommersielle aktører. Heldigvis er dette en tapt kamp. Magnus Carlsen er en av utøverne som sørger for at myndighetene umulig kan vinne med sine illiberale holdninger.

Magnus Carlsen og Unibet har en samarbeidsavtale, en avtale som medfører at Carlsen skal profilere Unibet i det internasjonale markedet.

En liberal spillpolitikk er god spillpolitikk og politikken blir aldri for liberal!

Til formyndere som vil bli kvitt spillreklame, lykke til med kampen!

Norske formyndere gjør mye for å bli kvitt spillreklame fra Norsk Tippings konkurrenter, et håpløst prosjekt uansett vedtak i Stortinget.

Nettet kommer til å flomme over av spillreklame når forbudet på TV fra utlandet trer i kraft. Majoriteten av spillreklame er allerede på nett, på nettsider og ulike apper.

Spillreklame på én av nettsidene skribenten besøkte torsdag formiddag.

Reklame er en naturlig del av ytringsfriheten, en frihet politikere bør bevare i så stor grad som overhode mulig.

Litt frihet er aldri nok!

Mye Norsk Tipping-reklame på TV

Tirsdag kveld ble det sendt mye TV-reklame for Norsk Tipping på TV2. Mens skribenten kikket på fjernsynet rullet tre forskjellige reklamer for det statlige selskapet over skjermen.

Det er ikke forbud mot TV-reklame for spill i Norge. Det er kun forbud for aktørene som mangler velsignelse hos norske myndigheter. Norsk spillpolitikk er proteksjonisme av verste sort, det er ondskap satt i system.

Norske politikere bruker relativt mye energi på å stoppe spillreklame på TV-kanaler fra utlandet. Forslaget om å forby distributørene å sende spillreklame, er godt og mye omtalt både på dette nettstedet og i nettaviser. Hvis reklame for spill er farlig, bør det også være farlig når det er staten som har kjøpt reklameplass. Eller uttrykt på en annen måte: Det som er okei for statlige selskap bør også være greit i regi av kommersielle aktører.

Vikinglotto
En av spottene TV2 sendte tirsdag kveld, var reklame for Vikinglotto. Det er naturlig at Norsk Tipping sprer budskapet om at førstepremiepotten har en verdi på cirka 291 millioner kroner.

Ingen av oss vinner førstepremiepotten, men uten kupong er vi sjanseløse.

Innleveringsfristen for Vikinglotto er klokken 18:00 onsdag kveld.

Politikere kjemper en håpløs kamp mot spillreklame

Norske politikere, norske formyndere forbyr spillreklame fra kommersielle bookmakere. Politikere og byråkrater kjemper en krig, en krig de er dømt til å tape. I Norge har slagmarken først og fremst  vært TV-kanaler med tilholdssted i utlandet.

Prosessen med å forby distributørene å sende reklame for pengespill fra utlandet, pågår for fullt. Politikerne har lagt i skuffen alle prinsippene om at reklame er en naturlig del av ytringsfriheten.

Nettreklamen fra Guts er ett av mange eksempel på at norske formyndere kjemper en tapt krig.

(Skjermdump fra ett nettsted norske borgere benytter) 

Litt frihet er aldri nok!

En liberal spillpolitikk er god spillpolitikk og politikken blir aldri for liberal.

Unge Solvik våknet til «bibelsitat» fra person/personer som misliker meg sterkt

Som en rasjonell person, trolig den mest rasjonelle du leser i dag eller kjenner, tror jeg ikke på det uvirkelige og eventyr. For meg er vitenskapen viktigst, jeg tror på kunnskap. Av og til kommer det meldinger fra personer som misliker meg sterkt, uten at dette er spesielt plagsomt.

Jeg og konservativt kristne har aldri vært bestevenner. Jeg hadde riktig nok tidligere kontakt med en prest som var svært konservativ, men folkelig på alle andre måter. Vårt forhold var bra, men vi holdt oss klokelig nok unna de dypeste debattene. Konservativt kristne er tvers igjennom illiberale!

Har jeg fortalt historien fra Nordkapp kommunestyre tidlig på 90-tallet? Det var en muslimsk organisasjon som søkte om å få bygge en moske i Skarsvåg-krysset, på vegen til Nordkapp-platået. Jeg var naturlig nok for søknaden, så lenge organisasjonen betalte alle kostnadene. Skattebetalerne skulle ikke ha regningen. KrF-representanten var på talerstolen og advarte mot mitt innlegg, mot søknaden. Han sa noe slikt: «Hvis vi nå sier ja, og nei neste gang kommer muslimer til å ta frem våpen og overta kommunen med makt og vold». Ja da, en sprutegal lokalpolitiker!

I dag våknet jeg til:
«Du skal bli gal av det synet du får se. Herren skal slå deg på knærne og på lårene med ondartede verkebyller som ikke kan helbredes; de skal bre seg fra hode til hæl».

Trolig eller muligens sendt fordi jeg la ut litt Jesus-humor på Snapchat fredag kveld.  Da jeg leste meldingen tok jeg en vurdering om jeg synes slike meldinger er plagsomme? Etter 20 sekund var konklusjonen at det er klinkokko personer som sender slikt tull med alvor og overlegg. Jeg kommer fortsatt til å herje med gud og Jesus når jeg synes anledningen for det er god.

Litt frihet er aldri nok!

Kall meg gjerne en grå, kjedelig gubbe, men i år kunne vi klart oss uten 1. april-saker

Jeg registrerer at land som er milevis unna oss i ytringsfrihet, har innført strenge straffer for lureri i dag; spesielt spøker knyttet opp mot koronaepidemien. Det er kun eiendomsretten som bør regulere ytringsfriheten, men selv en av Norges mest liberale menn kan spare seg for spøker og falske nyheter i dag. Situasjonen er for alvorlig til at medier, offentlige instanser, organisasjoner og bedrifter, bør benytte dagen til usanne historier.

Kall meg gjerne en grå, kjedelig gubbe, men alt til sin tid. Akkurat nå har vi en situasjon som ikke innbyr til tull og tøys gjennom de kjente aprilsnarrene. Heldigvis nærmer årets 1. april seg slutten!

Selv om jeg i år har mislikt 1. april-spøker, startet jeg dagen sammen med Sunniva på en av butikkene i Storgata på cirka 71 grader nord. Og ja, jeg prøvde meg med en ganske dårlig aprilsnarr.
(Solvik_liberal, Snapchat) 

 Hvis latter forlenger livet, kommer jeg og Sunniva til å leve ganske lenge.

Lån ikke penger til spill eller ferie

På en av spillsidene var det i formiddag reklame for forbudslån. Selv om jeg mener den private eiendomsretten skal sette grenser for ytringsfriheten, er jeg skeptisk til reklame for forbrukslån på spillsider på internett. Skeptisk betyr ikke at jeg ønsker forbud!

Unge Solviks råd er: Ikke lån penger til spill eller ferie! 

Og ja, det har vært reklame for forbrukslån også på dette nettstedet. Jeg misliker reklamen maksimalt!

Forbrukslån er kostbart, det er rett og slett ufornuftig bruk av penger. Penger er viktig, penger sørger for frihet og valgmuligheter. Penger leker man ikke med!

Er du ganske blakk, men har lyst til å spille eller reise på ferie, bruk begrenset med penger på spill. Små beløp kan også gi veldig pirrende opplevelser. En hyggelig ferie kan du ha hjemme med turer i naturen og gode serier på Netflix.

Har du romslig økonomi er forbrukslån uproblematisk, selv om det er kostbart.

Vi, og nå skjærer jeg alle over en kam og inkluderer politikere, kan med fordel redusere forbruket av penger.