Silje Hjemdal, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren.
Hjemdal ville om ytringsfrihet er helt grunnleggende i spørsmålet om pengespill? Dette slik at representanter for utenlandske pengespillsaktører fritt kan uttale seg til media, delta i høringer eller møte med politikere, uten å bli møtt med reaksjoner fra offentlige tilsyn, og vil statsråden ta initiativ til å rydde opp i en slik uheldig praksis fra Lotteritilsynet?
Kultur- og likestillingsministeren har besvart spørsmålet.
--Når det gjelder forholdet til ytringsfriheten, kan jeg selvsagt bekrefte at det gjelder ytringsfrihet i Norge, også i spørsmål om pengespill. Samtidig er det forbudt å medvirke til å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Hvor denne grensen går, er bl.a. drøftet i forarbeidene til ny pengespillov. Her fremgår det at det går en grense mot ytringsfriheten etter Grunnloven, slik at redaksjonell omtale av pengespill som ikke har tillatelse etter loven, herunder artikler, nyhetsmeldinger og kronikker, naturligvis vil være tillatt. Det klargjøres også i forarbeidene til pengespilloven at forbudet mot å medvirke til å markedsføre pengespill uten tillatelse heller ikke er ment å omfatte rådgivningstjenester som for eksempel juridisk rådgivning eller PR-rådgivning som tilbys til utenlandske pengespillselskaper. Det har Anette Trettebergstuen (Ap) skrevet i en del av svaret.
--Jeg kan derfor berolige representanten om at personer som samarbeider med utenlandske pengespillselskaper naturligvis kan uttale seg fritt i media, gi høringsinnspill og møte politikere, uten å frykte represalier eller straff. Markedsføring av ulovlige pengespill, derimot, er forbudt. Slik markedsføring kan etter pengespillregelverket medføre både forvaltningsreaksjoner og straff, ifølge Trettebergstuen.