Viser innlegg med etiketten Automater. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Automater. Vis alle innlegg

Selger knipseautomat

Frank Robert Turi fikk selv knipseautomaten da automatforbudet ble innført. Nå er han klar til å selge den for den riktige prisen, ifølge iFinnmark.no.

--Det tikker stadig inn meldinger, og jeg har fått et par bud på mange titalls tusen kroner, sier Frank Robert Turi til iFinnmark.no.

Kautokeino-mannen la ut til salg en såkalt knipseautomat fra Røde Kors på kjøpe-selge-bytte-sider på Facebook mandag, og interessen for automaten som mange kjenner igjen fra ferger, kafeer og andre samlingssteder på 1980-, 1990- og 2000-tallet, har vært stor.

Prisen Turi har satt på automaten er 80.000 kroner. Prisen er satt med bakgrunn i andre priser fra Finn.no.

Har flyttet trafikk over til nettet

Norge var et liberalt land på utbetalingsautomater. Det var etableringsfrihet, riktig nok med tillatelser, men mange aktører tjente penger på automater som var utplassert flere tusen plasser i Norge. Voksne personer hadde reell frihet om de ville spille bort egne penger på butikken, kafeen eller puben. Offisielt brukte politikerne sosialpolitiske argument for at Norsk Tipping fikk monopol på automatene, men det er lov til å mistenke politikerne for at de ville ha mer penger i kassen til Norsk Tipping. En kasse som finansierer kjøp av oppslutning ved valg gjennom bruk av de såkalte spillemidlene.

Forbudet mot private utbetalingsautomater trådte i kraft 1. juli 2007. Det er Norsk Tipping som driver den offisielle automatbutikken i Norge.

Det vi vet skjedde etter forbudet mot private automater, er at utbetalingsautomater ble utplassert illegalt på bensinstasjoner, tippekiosker og gatekjøkken, noe TV2 laget sak om i 2010. Illegale klubber/kasinoer blomstret på grunn av forbud vedtatt av Stortinget. Liberalister regner det som helt naturlig at politiske inngrep i frihet og eiendomsrett gir forutsette og uforutsette bivirkninger. At aktører tilpasser seg politiske vedtak er naturlig.

Vi vet også at det har vært voldsom oppblomstring av aktører på internett, aktører som driver lovlig gjennom lisenser i utlandet. Én av aktørene som har profitert på det norske forbudet eller monopolet er Fun Casino. Nettstedet har et rikt utvalg av spill, spill norske politikere misliker fordi pengene havner hos andre enn Norsk Tipping.

I en periode med begrensede oddsmenyer på grunn av landskamper, var det hyggelig å besøke Fun Casino. Utvalget er så rikt, at skribenten ble småkåt. Ikke spill for mer penger enn du har råd til å tape!

Og ja, skribenten ønsker tilbake tiden med etableringsfrihet i Norge! Frihet gir mye ansvar, men de aller fleste er i stand å styre egne penger og eget liv.

Nordmann fremtredende i Game of Thrones-automat

I et land der formyndere prøver å styre valgene til borgerne, er det et morsomt poeng at nordmannen Kristofer Hivju er svært fremtredende i den nye Game of Thrones-automaten.

Det er Kim Rud Petersen som melder dette, på Twitter.com. Meldingen er illustrert av et bilde som gir kriblinger i magen for noen av oss som har sett Game of Thrones. Det er en HBO-serie med mye vold, nakenhet, sex og drager, for å nevne noe av innholdet.

Mens vi venter på sesong åtte av serien, kan vi slå i hjel litt tid på ett eller flere av de mange spilleselskapene som har konsesjoner/tillatelser i mer liberale land enn Norge.