Jeg
oppdaget på Facebook.com at Dan Eivind Johansen har bursdag i dag. Han fyller
57 år. Ja, han er en ung 57-åring!
Johansen
var på Turn-laget som dominerte i Finnmark og Nord-Norge på 80- og 90-tallet.
Dan Eivind hadde en sabla fart, sånn ekstremt hurtig. Han kom til mengder av
innlegg og mål på Honningsvåg stadion på grunn av farten. Turn var herlig god
for et par tiår siden. Vi som opplevde A-lagspillerne på fantastiske Turn-årganger,
kommer aldri til å glemme denne tiden på cirka 71 grader nord.
Etter
fotballkarrieren ble Johansen aktiv i styre og stell, og vi ble blant annet
trenere sammen på et guttelag. Hvordan jeg rotet meg inn i trenerteamet som
hjelpetrener, husker jeg ikke. Jeg mener bestemt at laget gikk fra seier til
seier, men er slett ikke sikker.
En
av turene glemmer jeg aldri. Det var under Altaturneringen. Dan Eivind sov
sammen med spillerne på skole og jeg hadde hotellrom. Som voksen var sovepose
og liggeunderlag aldri favoritten min. Etter den første natten på klasserom
sammen med spillerne, var Johansen sliten. Han spurte om vi kunne bytte, han
fikk hotellrommet og jeg overtok ansvaret på klasserommet. Av en eller annen
merkelig grunn sa jeg ja til forslaget.
Ettersom
jeg bestemt mener at ingen kan bli kommandert til søvn, var jeg og spillerne
lenge våken på klasserommet mens Johansen sov søtt på hotellet i Alta sentrum.
På klasserommet spilte vi poker, spilte for småpenger. Eller spilleren Morten
Paulsen spilte hardt, husker jeg. Vi spilte så lenge, at vi forsov oss på
søndag. Da Dan Eivind Johansen kom på skolen, var hjelpetrener Solvik og alle
spillerne langt inn i drømmeland. Dagens 57-åring var alt annet enn blid.
Jeg
tror vi kom oss til finalen i Altaturneringen, men tapte finalen. Mangel på
søvn kan være en av årsakene. Beklager så mye Dan Eivind Johansen og gratulerer
med dagen.
Poker
er et ferdighetsspill på lik linje med bridge og sjakk.