Viser innlegg med etiketten fotballgruppa. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fotballgruppa. Vis alle innlegg

Når du følger med Hege-Beate Tauselv på stadion

Jeg har en uvane med at overalt der jeg og Hege-Beate Tauselv er sammen, følger jeg med den gamle naboen. I dag var det veldig interessant.

Til tross for at vi var på 4. divisjonskamp, kamp mellom Turn og Norild; en kamp jeg satset penger på, var Tauselv mest opptatt av aldersbestemt fotball. Ja hun satt på tribunen og det kunne se ut som hun fulgte 4. divisjonskampen. Sannheten er at øynene var festet på mobiltelefonen og oppgjøret mellom Vestsiden-Askøy IL og Turn i Norway Cup. En kamp Turn dessverre tapte 3-1, men ledet 1-0 en god stund.

At aldersbestemt fotball er gøy og interessant er Hege Beate Tauselv et bevis på. Guttefotball er spesielt morsomt på ukjente arenaer, og Norway Cup er en forlokkende scene for oss som kommer fra cirka 71 grader nord.

I morgen klokken 17:00 skal Turn spille mot Skeid. Jeg er ganske sikker på at Tauselv kommer til å følge den kampen, via mobiltelefonen.

Heia Turn!

God tur til Oslo, Turn

I morgen tidlig gjør Turn seg klar til Oslo-tur. Turns gutter 15 skal delta på Norway Cup i Oslo. Forhåpentligvis er undertegnede såpass tidlig oppe, at jeg dekker avreisen fra rådhusplassen for Radio Nordkapp.

Venner jeg har sørpå tror Norway Cup-deltakelse er verdens mest naturlige gjøremål om sommeren for aldersbestemte fotballspillere. For klubber fra Finnmark er deltakelse i én av verdens største fotballturneringer et økonomisk løft. Jeg vil anta Turn har samlet inn vel 300 000 kroner til Oslo-turen. Jeg skrev forresten «én av verdens største fotballturneringer», ettersom det er uenigheter om hvem som er den største turneringa; Norway Cup eller Gothia Cup, ifølge Faktisk.no.

Når lokale lag er med i Norway Cup, er turneringa mer interessant enn vanlig. Ja, vi kommer til å følge med hvordan våre gutter gjør det i Oslo.

Norway Cup-deltakelse er ett av flere vedtak som henger igjen fra min tid i styret i fotballgruppa. Klubben har en målsetting om at aldersbestemte spillere skal avslutte den aldersbestemte karrieren med en stor fotballturnering. Uten at Norway Cup blir nevnt i vedtaket, har de fleste av lagene reist til Oslo og deltatt i Norway Cup.

Gud tur til Oslo, gutter! Heia Turn!

Et sykt veddemål, men pengene går til noe fornuftig

Jeg venter, jeg venter på at A-lagsspillere i Honningsvåg Turn & Idrettsforening skal ta kontakt slik at jeg får tegnet målkontrakt for sesongen 2017. Et sykt veddemål egentlig, et veddemål der jeg garantert taper penger, men pengene går til fotballgruppa. Det er positivt!

Jeg og mange med meg har de siste sesongene tegnet målkontrakt. Det betyr at vi avtaler en sum vi betaler inn for hvert mål Turns A-lag skårer. Kontraktene ga fotballgruppa i overkant av 100 000 kroner i inntekter i fjor. Det er penger fotballgruppa trenger til den enorme aktiviteten for barn, ungdom og en del voksne.

Før jeg skrev under fjorårets kontrakt ringte jeg trener og LSK-legende, Ole Dyrstad. Jeg spurte han om laget skulle spille kjedelig LSK-fotball eller artig Rosenborg-fotball. Han ga ikke noe godt svar på spørsmålet, kun masse latter. Jeg tolket latteren som kjedelig Lillestrøm-fotball. A-laget til Turn var alt annet enn kjedelig i fjor. Laget «bøttet» inn mål og ble seriemester. Det var en fenomenal sesong, noe jeg merket da bankgiroen kom fra fotballgruppa i fjor høst. Nå er jeg klar for mer selvpining i økonomisk forstand, og venter på spillere som vil ha mitt navn på kontrakten.

PS: Jeg tror jeg må ringe Ole Dyrstad i løpet av dagen!

Det er toppfotballen som får mest oppmerksomhet i mediene, men for små lokalsamfunn som Nordkapp er den lokale fotballklubben veldig viktig. Det er i slike klubber det er stor aktivitet og massevis av dugnadsarbeid.  HT & IF beriker mange av livene på Magerøya.