Flere
norske sjakkspillere åpner opp om det de mener er en trakasserende og
ekskluderende sjakk-kultur, ifølge NRK.no.
NRK
har snakket med flere kvinnelige sjakkspillere i Norge, som deler rystende
opplevelser fra miljøet og beskriver en hverdag med trakassering, mobbing og
utfrysing.
Tidligere
i år skrev NRK om den svenske sjakkspilleren Anna Cramling, som tok et kraftig
oppgjør med det hun mener er en ukultur i den internasjonale sjakken.
Nå
ønsker også flere norske spillere å ta bladet fra munnen.
--Det
er utfordrende fordi det ikke ble jobbet mot å forebygge diskriminering og
trakassering av jenter. Ofte stod man helt alene i ubehagelige situasjoner, og
uansett hvem du tok opp ting med så ble det ikke bedre, forteller Kimiya
Sajjadi til NRK.
Mannlige
sjakkspillere må rett og slett skjerpe seg!