Rødt
satser på populisme og symbolpolitikk når de ønsker å forby utvinning av kryptovaluta.
Bransjen trenger regulering, men da må kunnskapen på plass først. Det mener Torbjørn
Bull Jenssen, administrerende direktør i Arcane Crypto.
To
av representantene til Rødt på Stortinget ønsker at Stortinget skal be
regjeringen sette i gang et arbeid for å utrede et forbud mot storskala
kommersiell kryptovalutautvinning.
Rødt
ønsker også full elavgift for datasentre som utvinner kryptovaluta, og at
regjeringen arbeider internasjonalt i EU og FN for et forbud mot «proof of
work»-mining av kryptovaluta og for regulering av transaksjoner av kryptovaluta
gjennom et internasjonalt skatteregime.
--Når
man snakker om forbud mot utvinning av kryptovaluta snakker man altså om et
forbud mot salg av vanlige datatjenester. For bitcoin er det snakk om salg av
tjenester knyttet til håndtering av transaksjoner. For en annen kryptovaluta,
filecoin, er det snakk om salg av lagringsplass, har Torbjørn Bull Jenssen
skrevet i et innlegg på Nettavisen.
--Det
er vanskelig å se for seg hvordan Norge, eller verden, vil være tjent med et
slikt forbud. Det er nå rundt 300 millioner brukere av kryptovaluta verden over
og antallet vokser raskt. En vanlig kritikk av kryptovaluta er at det ikke har
noe annen nytte enn å være et spekulasjonsobjekt. Det er feil. Bruksområdene er
mange og i kontinuerlig videreutvikling, ifølge innlegget.