Nok
en gang er det debatt eller medieoppslag om Farmen, Farmen Kjendis på TV2.
Igjen har deltakere dratt stikken vel langt under opptakene.
Det
har nesten blitt en tradisjon at utenforstående bidrar med mat, godteri og
alkohol til deltakere. Farmen og Farmen Kjendis er populære konsept på TV2.
Tusenvis av mennesker følger deltakerne tre ganger i uken under de ulike konseptene.
I
versjonen som går på TV for tiden, fikk deltakere smuglet inn mat og drikke.
Problematisk?
Nei, ikke i dagliglivet til seerne. For de fleste av oss er Farmen kun
underholdning. Ideologisk er det mer betenkelig at produksjonsselskapet bak
Farmen sliter med å finne deltakere som ikke jukser.
Farmen
har en eier og for enkelthetsskyld sier vi TV2, selv om Strix i Norge og
Sverige utviklet konseptet. Deltakerne skal følge et regelverk fastsatt av
eieren. De som bryter reglene, tramper på den private eiendomsretten. Tilgang
til mat og drikke fra utenforstående er regelbrudd.
At
Farmen år etter år har deltakere som bryter regelverket fastsatt av eieren, bør
være et tankekors for langt flere enn skribenten.
Det
er verdifulle premier deltakerne kjemper om. I Farmen er det hytte og bil til
en verdi av nesten to millioner kroner. I Farmen Kjendis er førstepremien en
bil.
Idrett
Sammenlign
gjerne Farmen med idrett.
Mange
liberalister, blant annet i Liberalerens redaksjon, forsvarer et hvert
menneskets rett til å putte hva som helst i egen kropp. Det er ingen
prinsipielle skiller mellom inntak av sjokolade, medisiner, cannabis, brennevin
eller EPO. Samtidig legger liberalister til grunn at eieren av en
sportskonkurranse setter reglene for konkurransen. Er en av reglene forbud mot prestasjonsfremmende
midler, skal utøverne unnvære prestasjonsfremmende midler. De som bryter
reglene, bør få en form for straff; gjerne utvisning fra konkurransen. Hvis
respekten for eiendomsretten var høyere, ville doping vært et minimalt problem
i dagens idrett. Regelbrudd i Farmen bør være fremmedord!
Om
Farmen
Wikipedia
omtaler Farmen-konseptet på denne måten:
«Farmen
er en norsk realityserie som har gått på TV 2 siden 2001. Konseptet går ut på
at 12–14 mennesker skal bo på en gård uten moderne hjelpemidler, slik det var
for 100 år siden. Her skal de overleve ved å samarbeide så godt som mulig. I
hver uke må to utvalgte deltakere kjempe en duell der den tapende part må
forlate farmen.
Det
har blitt sendt en kjendisversjon av programmet siden 2017.
Programmet
produseres av Strix Televisjon».
Liberaleren
Denne
artikkelen først publisert på Liberaleren.no.