Viser innlegg med etiketten Liberalisme. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Liberalisme. Vis alle innlegg

Tillatelsene Norsk Tipping har

Staten har gitt Norsk Tipping mange tillatelser til å tilby spill. Norsk Tipping er et selskap staten eier.

Norsk Tipping har tillatelse til å tilby:

Belago

Bingoria

e-Flax

Eurojackpot

Extra

Fantasy

Flax

Joker

Keno

KongKasino

Lotto

Multix

Nabolaget

Oddsen

Oddsbomben

Tipping

VikingLotto

Yezz!

Vi som er motstandere av statlig forretningsdrift og eierskap, mener at staten ikke skal sitte på alle sider av bordet; staten skal ikke både være lovgiver, dømme brudd på lovene og samtidig være aktør i konkurranse med alle andre som må forholde seg til staten som lovgiver og dommer. Derfor har liberalister et prinsipielt standpunkt om å begrense statens makt og aktiviteter. Norsk Tipping er godt eksempel på hvordan det ikke skal være, selv om det statlige selskapet er populært i befolkningen.

Hvor vanskelig kan det være å finne Farmen-deltakere som dropper juks?

Nok en gang er det debatt eller medieoppslag om Farmen, Farmen Kjendis på TV2. Igjen har deltakere dratt stikken vel langt under opptakene.

Det har nesten blitt en tradisjon at utenforstående bidrar med mat, godteri og alkohol til deltakere. Farmen og Farmen Kjendis er populære konsept på TV2. Tusenvis av mennesker følger deltakerne tre ganger i uken under de ulike konseptene.

I versjonen som går på TV for tiden, fikk deltakere smuglet inn mat og drikke.

Problematisk? Nei, ikke i dagliglivet til seerne. For de fleste av oss er Farmen kun underholdning. Ideologisk er det mer betenkelig at produksjonsselskapet bak Farmen sliter med å finne deltakere som ikke jukser.

Farmen har en eier og for enkelthetsskyld sier vi TV2, selv om Strix i Norge og Sverige utviklet konseptet. Deltakerne skal følge et regelverk fastsatt av eieren. De som bryter reglene, tramper på den private eiendomsretten. Tilgang til mat og drikke fra utenforstående er regelbrudd.

At Farmen år etter år har deltakere som bryter regelverket fastsatt av eieren, bør være et tankekors for langt flere enn skribenten.

Det er verdifulle premier deltakerne kjemper om. I Farmen er det hytte og bil til en verdi av nesten to millioner kroner. I Farmen Kjendis er førstepremien en bil.

Idrett

Sammenlign gjerne Farmen med idrett.

Mange liberalister, blant annet i Liberalerens redaksjon, forsvarer et hvert menneskets rett til å putte hva som helst i egen kropp. Det er ingen prinsipielle skiller mellom inntak av sjokolade, medisiner, cannabis, brennevin eller EPO. Samtidig legger liberalister til grunn at eieren av en sportskonkurranse setter reglene for konkurransen. Er en av reglene forbud mot prestasjonsfremmende midler, skal utøverne unnvære prestasjonsfremmende midler. De som bryter reglene, bør få en form for straff; gjerne utvisning fra konkurransen. Hvis respekten for eiendomsretten var høyere, ville doping vært et minimalt problem i dagens idrett. Regelbrudd i Farmen bør være fremmedord!

Om Farmen

Wikipedia omtaler Farmen-konseptet på denne måten:

«Farmen er en norsk realityserie som har gått på TV 2 siden 2001. Konseptet går ut på at 12–14 mennesker skal bo på en gård uten moderne hjelpemidler, slik det var for 100 år siden. Her skal de overleve ved å samarbeide så godt som mulig. I hver uke må to utvalgte deltakere kjempe en duell der den tapende part må forlate farmen.

Det har blitt sendt en kjendisversjon av programmet siden 2017.

Programmet produseres av Strix Televisjon».

Liberaleren

Denne artikkelen først publisert på Liberaleren.no.

Landslagsfotball er snylting

Under landslagsperioden i november publiserte Liberaleren.no artikkelen Landslagsfotball er snylting. Artikkelen ble skrevet av redaktør Bent Johan Mosfjell.

Fotball er big business og landslagene er omtrent gratispassasjerer!

Spillprofil mener moralen er død

Personer som engasjerer seg i spillpolitikk, er ofte engasjert på flere av de andre områdene. Stian Røsvik Bjørstad viser det gjerne på sosiale medier.

Det er nyheten om at Taliban rykker inn i Kabul som Bjørstad reagerte på:

«Vi ville aldri akseptert Gilead.

Samtidig.

Det får alt annet vi reagerer på til å blekne. Likevel total stille aksept fra hele verden.

Moralen er død.»

Liberalere har hjerte av gull. Liberalisme er en god definisjon på fred og frihet.

Bookmakere bør gi Liberalistene drahjelp

Bookmakere skal speile samfunnet og samfunnsdebatten. At stortingsvalget ligger i oddsmenyen, er naturlig.

Det mest liberale partiet som stiller til valg, er Liberalistene. Det liberalistiske partiet er bookmakernes beste venn. Liberalistene vil oppheve enerettsmodellen og sørge for etableringsfrihet. Liberalistene ønsker i stor grad en spillpolitikk som aktørene i det uregulerte nasjonale markedet etterlyser.

Bransjeforeningen

Norsk Bransjeforening for Onlinespill (NBO) ønsker en ansvarlig og bærekraftig regulering av norsk spillpolitikk, der seriøse og ansvarlige aktører kan søke om løyve til å tilby pengespill. En reguleringsmodell innebærer at man åpner for at flere spillselskap får adgang til det norske markedet, reguleres etter norske lover og regler, følger myndighetenes krav for å beskytte problemspillere og betaler skatt i Norge.

Blant medlemmene i Norsk Bransjeforening for Onlinespill finner vi Kindred group, Comeon, Betsson og Leo Vegas, ifølge nettstedet til foreningen.

Stortingsvalget

Bookmakerne skal ha full frihet over driften, uten at jeg skal blande meg inn i de strategiske valgene. Det er likevel rart at den beste vennen, Liberalistene, er utelatt fra oddsmenyen.

Jeg har gjennomgått oddsmenyen til Betsson, Coolbet, Unibet og Nordicbet. Alle disse spilleselskapene har stortingsvalget i menyen, uten at Liberalistene er et alternativ for spillerne. Blir Per Sandberg valgt inn som stortingsrepresentant for Liberalistene, bør være et naturlig spill for bookmakere som ønsker liberale stortingsrepresentanter.

Om det er viktig for Liberalistene å være representert i dette formatet? Ja! For Liberalistene er det viktig å være synlig på de fleste flater.

Det er stortingsvalg mandag 13. september.

(Artikkelen først publisert på Liberaleren.no)

Gi folket frihet

Liberalistene har forstått det!

Spillpolitikk er ett av områdene der politikerne umyndiggjør folket! La hver borger får friheten og ansvaret for eget liv!

Tenk nytt om OL

Skribent Solvik har skrevet om OL, en artikkel på det liberalistiske nettstedet Liberaleren.no. Konklusjonen i artikkelen er at vi bør privatisere OL, uten bruk av skattefinansierte penger på olympiske arrangert.

Les gjerne artikkelen, på Liberaleren.no. Har du tilbakemeldinger, bruk solvik@liberaleren.no.

Strømmetjenester er fremtiden

Gamle vaner står ofte i veien for gode fremtidsløsninger. OL kan være en døråpner.

I VG kan vi lese at Warholm og håndballherrene ikke vises på lineær tv. Discovery+ nedprioriterer disse på TV-kanalene TVNorge eller Eurosport Norge, og viser dem heller som strømmetjeneste. Det er gledelig, men naturligvis ikke populært, er konklusjonen til Liberaleren.no.

--Det er selvsagt lokketilbud, men jeg forsyner meg jo av smaksprøver i butikkene også. Løsningen er liberaleres drøm. Folk kan velge blant alle produktene og de som ikke er interessert, slipper å betale for moroa, har Bent Johan Mosfjell skrevet i artikkelen.

Liberaleren.no er Norges mest liberale nettavis. 

Solvik skriver om OL med en målsetting om den mest liberale artikkelen om Olympiske Leker noen gang, også kommer det bilder av ei jente i skinntruse

Jeg satt dypt konsentrert i materie til en artikkel om OL på Liberaleren, en muntlig avtale mellom meg og Lene Johansen i Liberalerens redaksjon. Jeg føler jeg var godt i gang, fingrene gled over tastaturet og ordene kom av seg selv. Alt innenfor rammen av den private eiendomsretten. Nam!

Telefonen piper stort sett hele tiden. Når jeg er i det smarte hjørnet, lar jeg mobiltelefonen leve sitt eget liv. Så smart var jeg ikke i ettermiddag. Jeg åpnet noen av meldinger, blant annet melding fra ei søt og ung dame. Hun sendte bilder av seg selv i skinntruse. Jeg håndterer skinn ganske dårlig, eller jeg takler frekt skinn elendig. Jeg ble satt ut, jeg ble satt fullstendig ut. Det var umulig å fortsette på OL-artikkelen. Istedenfor OL-pamper, skattefinansierte penger og politikere, var det skinntrusa som lå i hjernebarken.

Hva gjør de fleste av oss når vi sliter med noe? Jo, vi tar en pause og prøver på nytt senere. Det er i alle fall min medisin. Jeg tror jeg skal bruke pausen til å lage pizza. Det er jo sjokoladedag og det betyr at jeg kan slå på stortromma, jeg kan slå så hardt jeg bare vil. Det skal jeg utnytte maksimalt.

Om det kommer en OL-artikkel i løpet av de neste dagene på Liberaleren.no? Jo, jeg tror det. Jeg må bare glemme bildene av henne med skinntrusa.  Du som sendte bildene, jeg er sur på deg! :)

Oddsen

OL ble åpnet fredag ettermiddag, ei sending på TVNorge i det norske markedet. Bookmakere har mange øvelser i oddsmenyen, blant annet nattens håndballkamp med Norge i hovedrollen. Gjør OL litt artigere, spill på oddsen hos aktører i det uregulerte nasjonale markedet.

Tour de France og doping

Nok en gang ble det oppmerksomhet rundt doping i Tour de France. Sykkelrittet som blir avsluttet i morgen har vært populært blant TV-seere og oddsspillere.

Skribenten forsvarer et hvert menneskets rett til å putte hva som helst i egen kropp. Det er ingen prinsipielle skiller mellom inntak av sjokolade, medisiner, cannabis, brennevin eller EPO. Selv om jeg forsvarer friheten eller eiendomsretten til egen kropp, er det ganske mye jeg aldri skal bruke eller bruke lite av. Skrevet på en annen måte: Hvis jeg fikk bestemme ville narkotika vært i salg på butikker og medisin ville vært i salg på kiosker, men jeg vil alltid ha en målsetting om å bruke så lite narkotika og medisin som mulig.

Basert på at jeg anser den private eiendomsretten som noe hellig, forstår de fleste at jeg er liberal når det gjelder doping; altså prestasjonsfremmende midler. Samtidig er det viktig å legge til at eieren av en sportskonkurranse setter reglene for egen konkurranse. Er en av reglene forbud mot prestasjonsfremmende midler, skal utøverne akseptere regelverket. Enkelt og greit. Hvis respekten for eiendomsrettigheter var høyere, ville doping vært et fremmedord i dagens idrett.

Syklister som bryter reglementet, gir blaffen i den private eiendomsretten. Det er sørgelig!

Lance

NRK.no ligger dokumentaren Lance, historien om Lance Armstrong. En av de beste syklistene gjennom tidene, forteller sin historie om doping. Serieskaperne fremstår ikke som et mikrofonstativ for tiden tidligere syklisten. Det er mange kritiske spørsmål og andre stemmer i serien på to episoder. Dokumentaren Lance er utrolig fascinerende, uansett holdning til prestasjonsfremmende midler.

Lance Armstrong uttaler noe glupt i serien, noe han angrer på. Det burde vært et større skille mellom sykkel og Livestrong. Kreftsaken var kanskje den største taperen da Lance Armstrong ble avslørt som en jukser.

Sett av et par timer og se Lance, på NRK.no!

Liberaleren TV utkonkurrerte påskekrimmen

Da jeg gikk til sengs grytidlig lørdag morgen var jeg glødd, sånn skikkelig giret; kall det gjerne opphisset. Natta brukte jeg på Liberaleren TV, på TV.

Jeg har naturlig nok sett Liberaleren TV tidligere, men på mobiltelefon og iPad. I natt søkte jeg YouTube-kanalen opp på TVen og fikk sett Bent Johan Mosfjell med gjester på stor skjerm. Det var som å se Skavlan, Dagsrevyen og Debatten, bare at innholdet varmet hjertet. Jeg elsker frihet innenfor rammen av den private eiendomsretten og for en frihetselskende person er Liberaleren TV porn.

Jan Arild Snoen, en av gjestene i Liberaleren TV.

Jo mer kunnskap jeg får, jo mindre forstår jeg av det politikerne driver med. Eller jeg forstår at de kjøper oppslutning til valg, men mange av grepene de lurer velgerne med løser ikke de viktigste problemene. Bent Johan Mosfjell er enig med meg!

Jeg har i år brukt litt ressurser på påskekrimmen jeg skal se i løpet av høytiden. Jeg la ut en post på Facebook.com og fikk mange tips. Jeg tok tipsene fra Åse Merete Elde til etterretning og var klar for en NRK-serie. Altså Liberaleren TV utkonkurrerte påskekrimmen. Jeg glodde heller på YouTube enn på NRK og jeg elsker valget jeg tok. Liberaleren TV på TV er det mest fornuftige jeg har gjort i påsken.

Bli litt klokere du også, se Liberaleren TV. Det er ikke sikkert du er enig i alt, men du kommer til å forstå hva som er fôret til frihetselskende mennesker.

Litt frihet er aldri nok!

Nå skal jeg spille litt. Det er en fantastisk fotballørdag med mange valgmuligheter. Nam! Livet er ikke så verst!

Norges mest liberale mann fyller 50 år

Bent Johan Mosfjell, Norges mest liberale mann og Liverpool-supporter, fyller 50 år i dag. Gratulerer så mye med dagen!

I dag er Mosfjell lektor for Humanistskolen i Oslo, men for liberalister er han mest kjent som grunnlegger av Liberaleren. Det er en nettavis han i dag har redaktøransvaret for. Han har holdt en mengde med gode foredrag og skrevet haugevis av gode artikler. Skribenten elsker artikkelen Muslimer er flotte mennesker! For Mosfjell er litt frihet aldri nok!

Da skribenten satt i fengsel var Bent Johan Mosfjell en av personene som stod på telefonlisten. Det betyr at vi noen av ukene hadde en samtale på 20 minutt. I samtalene sørget Mosfjell for at jeg aldri mistet livsgnisten. (Ja, jeg satt i fengsel for militærnekting)

Bent Johan Mosfjell er ingen storgambler, men han spiller av og til når bookmakerne bommer på oddsen. Han satte penger på Joe Biden som vinner av nominasjonsprosessen i USA, et veddemål med fantastisk odds.

Hvis du tror Norges mest liberale mann feirer 50-årsdagen med mengder av rus, må du tro på nytt. Bent Johan Mosfjell er avholdsmann!

Bent Johan Mosfjell gjør verden bedre! Han er en helt! 

Elitekurset i FpU er noe av det artigste Solvik har vært med på

Tidlig på 90-tallet gjennomførte jeg elitekurset i FpU. Omtrent én uke uten søvn, og knallhard skolering i ideologi, politikk og mediehåndtering. Elitekurset er noe av det artigste jeg har vært med på, det kurset som har formet mange av mine standpunkt. Det er vanskelig med få ord å beskrive hvor bra FpUs elitekurs var på 90-tallet.

Nå skal Liberalistene arrangere elitekurs. Ung og medlem av Liberalistene? Søk om plass! Som deltaker får du en opplevelse du aldri glemmer!

Elitekurset er gratis og tilgjengelig for alle betalende medlemmene av Liberalistene, men for å holde kvaliteten høy nok fokuserer partiet på de ti som virkelig vil være med hvert år. Kanskje det beste kurset du kan få av partiet er nettopp dette? Bli del av den snart eksklusive klubben av elitekursdeltagere!

Alle partiene bør skolere medlemmene. Kunnskap er viktig, og kunnskap om liberalisme er i tillegg deilig sammenlignet med de andre ideologiene.

Fristen for å søke om plass på elitekurset i Liberalistene er satt til 1. desember.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Solvik med en mislykket reklame for sexleketøy

 


Liberaleren Podcast finner du der du lytter til dine favorittpodcaster. Husk: Litt frihet er aldri nok!

Den siste episoden blir publisert klokken 07:15.

Liberaleren.no er Norges mest liberale nettavis!

Solvik laget do-snap til Liberalerens redaksjon

Liberalerens redaksjon i Norges mest liberale nettavis, har diskutert det amerikanske valget i flere uker i en intern gruppe. Tusenvis, kanskje millioner av utvekslinger har blitt gjort av Norges mest liberale gjeng. Ikke bare presidentvalget har opptatt redaksjonsmedlemmene, men også andre kandidater og saker har vært oppe til debatt. Vi jublet over stater som denne uken gjennom valg har liberalisert narkotikapolitikken.

Når jeg legger meg og jeg går til sengs ganske sent, kommer det meldinger om amerikansk politikk i den interne gruppen. Når jeg står opp og jeg står opp litt for sent, pågår debatten fortsatt. Ja, jeg lurer av og til på når Norges mest liberale mennesker sover.

I Liberalerens redaksjon er hverken Trump eller Biden drømmepresidenten, men noen av oss håper på Biden-seier. Det er også noen som mener Biden er for rød og håper på Trump-seier. Diskusjoner mellom liberalister er annerledes enn debatter mellom sosialdemokrater. Liberalister prøver å være så prinsipielle som overhode mulig. Hos oss har prinsipp høy kurs. Unntaket var kanskje min direkteoverføring fra toalettet onsdag formiddag. Norges mest liberale gjeng fikk se en ordentlig do-snap fra cirka 71 grader nord. Lene Johansen var alt annet enn imponert!

Les Liberaleren du også!

Oddsen

Flere av medlemmene i redaksjonen har oddset på Joe Biden som vinner av presidentvalget. Som gode liberalere har vi naturlig nok brukt kommersielle aktører til veddemål. Vi venter nå i spenning på det endelige valgresultatet og mens vi venter pågår fortsatt debatten om amerikansk politikk blant Norges mest liberale mennesker.

Litt frihet er aldri nok!

Barna bør lære på skolen at staten skal holde seg unna konkurranseutsatt område og Norsk Tipping bør være et skrekkeksempel

Det mest gunstige og fornuftige er at staten holder seg unna konkurranseutsatt område. Så lenge politikere vedtar lover, forskrifter, skatter og avgifter, bør private aktører slippe staten som en konkurrent. Det optimale lar seg ikke gjennomføre i Norge fordi vi har svært røde politikere. Vi har et sosialdemokratisk system med blandingsøkonomi og med omfordeling av store pengesummer.

Politikere holder nå på å lage en ny lov om pengespill. Helt greit ettersom politikere bør lage lover og forskrifter, selv om lovverket bør være så liberalt som mulig. Norsk Tipping, et selskap staten eier og som politikere ønsker penger fra, ønsker selvsagt å beskytte sine interesser. Kulturdepartementet er generalforsamlingen i Norsk Tipping og generalforsamlingen velger styret i selskapet. En dobbeltrolle det er vanskelig å forstå at et stort flertall aksepterer. Grenser for politikk!

Heldigvis kommer det reaksjoner mot Norsk Tipping og høringssvaret selskapet har gitt til forslaget om ny lov for pengespill. Redaktøren i Trav- og Galoppnytt går knallhardt ut mot Norsk Tippings høringssvar, ifølge VG. Det burde vært langt flere reaksjoner, for statlig forretningsdrift er uheldig. Miksen mellom staten, politisk styring og forretningsdrift lukter vondt lang vei. Du trenger ikke være spesielt liberal for å se de uheldige sidene med den norske modellen, etter skribentens mening.

Regjeringen bør ta kritikken fra travfolket mot Norsk Tipping til etterretning, selv om staten har hånden på rattet også innenfor hestesport og Norsk Rikstoto.

Statlig forretningsdrift, ikke bare Norsk Tipping, bør bli en valgkampsak i 2021. Dette er like viktig som skole, eldreomsorg og distriktspolitikk.

Du vet du begynner å bli gammel når du må sove etter debatten i USA

Jeg bruker kveldstimene til å planlegge onsdagen. Årsak: Jeg skal stå opp litt senere enn vanlig på grunn av den første presidentdebatten fra USA.

Tidligere kunne jeg se debatt i USA for deretter begynne arbeidsdagen. Noen sjokolader, brus og potetgull var forberedelser mer enn nok til et par døgn uten søvn. Denne tiden er det slutt på! Jeg merket etter Super Bowl i februar at jeg trenger mer søvn enn i gode gamle dager. I natt blir det debatt på TV, så litt søvn før arbeidsdagen starter. Jeg gleder meg rått til debatten og håper Joe Biden gruser president Trump. Jeg vil ha tilbake det gjenkjennelige republikanske partiet. Donald Trump er som en magnet på nasjonalister og rasister, fullstendig krasj med liberalisme som skribenten foretrekker som politisk retning.

Skal du se debatten og får inspirasjon til pengespill på det amerikanske presidentvalget? Bookmakere har fortsatt spill på valget, og oddsen gjør politikk ekstra pirrende.

Solvik, Bent Johan Mosfjell og Jan Arild Snoen har satt penger på Joe Biden som vinner av valget. Vi satte spillene tidlig og fikk fantastisk odds på kupongene. Det er ikke penger som er motivasjonen for alle de kritiske meldingene om Donald Trump.

Valgdagen er 3. november. Nam!

Traff andre personer med spilleproblem

En sterk historie, en video på svt.se, om Linus Lindström, en mann hadde et stort spilleproblem. Han lånte penger og tømte kredittkortet til morfaren.

Linus Lindström kom seg ut av problemene gjennom møte med andre personer som har store og stygge spillproblem. Lider du av spillavhengighet, ta kontakt med for eksempel Spillavhengighet Norge.

Å spille bort fryktelig mye penger, er dumt. Dumhet er vanskelig eller umulig å forby på en vellykket måte. Uansett spillpolitikk, totalforbud, enerettsmodellen, lisenssystemet eller et helt fritt marked, vil det være personer som tar idiotiske valg. Å låne penger til spill er idioti.

Skribenten tror liberalisme sørget for at jeg aldri får et spillproblem. Jeg vet jeg har ansvar for egne handlinger og må redusere antall dumme handlinger til et minimum. Om det er mulig å leve et lengre liv uten å gjøre noe dumt? Sannsynligvis ikke! Hva som er en dum handling vil variere for hver enkelt av oss ettersom vi er unike individ.

Per Sandberg i Liberaleren Podcast

I dag ble det kjent at Per Sandberg, tidligere nestleder i FrP, stortingsrepresentant og fiskeriminister, har meldt seg ut av Fremskrittspartiet og inn i Liberalistene.

Mens jeg venter på den komplette tippekupongen, skal jeg innta godstolen, legge føttene på bordet og høre Liberaleren Podcast som har intervjuet Per Sandberg. Trolig en episode for alle som er interessert i politikk.

Jeg gleder meg faktisk til å høre Per Sandberg og forventer at han snakker om de store utfordringene, nemlig manglende bærekraft i velferdsstaten.

Litt frihet er aldri nok!

Liberaleren Podcast finner du der du lytter til dine favoritter!

Årets ildsjel 2019

Jeg har akkurat sendt et forslag på Årets ildsjel 2019, en pris i regi av det politiske partiet Liberalistene. Det var faktisk gøy å skrive forslaget med en kort begrunnelse.

Om jeg har tenkt å røpe hvem jeg foreslår? Niks!

Jeg tror forslaget er j…. godt, for å uttrykke det forsiktig.

Den jeg foreslår som Årets ildsjel i Liberalistene, ønsker en ny og bedre spillpolitikk. Litt frihet er aldri nok!

Prisen blir delt ut på landsmøtet. Liberalistene avholder landsmøte i Oslo 12. og 13. september.