I
dag hadde jeg et kort telefonmøte med en daglig leder for en utelivsbedrift. I
den korte samtalen kom vi inn på prisene bedriften betaler for rettigheter til
å vise fotball, Premier League- og Champions League-fotball. Hvis vi ser bort
fra rabatten som gjelder en del av høsten, skal bedriften betale vel 15 000
kroner i måneden for underholdningstilbudet.
Hvis
jeg drev pub, pub med relativt få gjester, ville jeg kuttet ut fotball. Prisen
er rett og slett for høy. Jeg vil også anta, kun antakelse, at mange puber
viser fotball uten rettigheter. Allente og TV2 stimulerer til dette med så høye
priser.
En
større pub, vel 100 sitteplasser, har en månedskostnad på 46 900 kroner.
Bedrifter skal selge litt øl for å finansiere en slik utgift!
Alle
prisene og antall sitteplasser ligger på Allente.no.
Nei,
politikere skal ikke regulere markedet. Det skal mennesker gjøre gjennom
frivillige valg. Det kan hende skjenkestedene og enkeltindivid bør ta en
fotballfri sesong, kun for at rettighetsinnehaverne skal forstå at det er «vi»
som sitter med makten.
Om
vi lever greit uten å se fotball? Tja livet blir betydelig kjedeligere, men vi
overlever.
Og
ja! Nei til fotballmonopolet! La mange ulike organisasjoner konkurrere med
hverandre! Ja til Super League, Champions League, Premier Premier League,
Premier League II, Eliteserien og Tippeligaen.