Selvsagt bør Norsk Tipping få kjøpe reklameplass for spill, men det bør alle andre også

Du har lest på dette nettstedet, spesielt de siste ukene, at Norsk Tipping har drevet aggressiv markedsføring for spill. Hvis man glemmer det ideologiske med statlig forretningsdrift, er slik reklame uproblematisk. Problemet i Norge er at kun Norsk Tipping og Rikstoto har tillatelse til reklame. Kommersielle aktører har forbud, rett og slett fordi Stortinget vil beskytte aktørene som er viktige for politikerne.

Reklame er en naturlig del av ytringsfriheten!

Denne uken fokuserte Borsen.no på spillreklame og Norsk Tippings aggressive markedsføring av spill. Forhåpentligvis får oppslaget flere velgere til å forstå at enerettsmodellen er proteksjonisme, motbydelig proteksjonisme.

Lisenssystemet
Sverige innførte lisenssystemet 1. januar 2019, altså regulering av markedet. Liberalisering av spillpolitikken gjennom lisenser er langt fra optimal, men det er bedre enn enerettsmodellen.


De som ønsker enerettsmodellen, gjør det fordi modellen gir makt. Resten er mindre smarte, rett og slett mindre smarte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar