Formynderne
i Norge kjemper med nebb og klør mot spillreklame for å hindre konkurranse mot
Norsk Tipping. Offisielt bruker de argument om at spillreklame er problematisk
for mennesker som kan utvikle spilleavhengighet. Norsk Tipping er for øvrig en
av Norges største annonsører.
JohtavaSiantuntija har på Twitte.com publisert statistikk som viser at reklametrykket for
spill gikk ned etter at Sverige innførte lisensmodellen.
Lisensmodellen
er langt fra perfekt, men den er betydelig bedre enn enerettsmodellen. Taperne
i lisenssystemet er oss som elsker frihet. Lisenser gir færre aktører i det
uregulerte markedet og dermed reduserte valgmuligheter for frihetselskende
borgere. Det er for øvrig veldig få frihetsforkjempere i Norge.
Tallene
har skribenten hentet fra Twitter-profilen til Stian Røsvik Bjørsta, konsulent
for Comeon. Bjørsta stiller spørsmål til kulturminister Trine Skei Grande (V), Tage
Pettersen, stortingsrepresentant for Høyre, Anette Trettebergstuen,
stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Spillavhengighet Norge, Ingjerd Meen
Lorvik i Borgestadklinikken og Kjell Ingolf Ropstad, leder i Krf: - Finnes der snart noen argumenter for å ikke jobbe mot
også en norsk regulering?
De
som ønsker enerettsmodellen, gjør det fordi modellen gir makt. Resten er bare
dumme, rett og slett dumme.
I Norge er det kun FrP og Venstre av de store partiene som ønsker et lisenssystem, men partiene har nedtonet en liberal spillpolitikk som regjeringsparti.
I Norge er det kun FrP og Venstre av de store partiene som ønsker et lisenssystem, men partiene har nedtonet en liberal spillpolitikk som regjeringsparti.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar