Når en av Norges mest liberale menn blir nektet kjøp (unge Solvik), men vet at eiendomsrettigheter skal råde

Noe av det verste jeg hører om eller skriver om, er når skjenkeplasser nekter innvandrere adgang. Ofte er det rasisme som er bakgrunnen. For en person som setter pris på fargerikt fellesskap, er slike saker vanskelige. Samtidig skal den private eiendomsretten råde og eieren av et utested, en butikk og en frisørsalong, skal bestemme hvem som skal få komme på besøk. I Norge har vi et lovverk som hindrer diskriminering. Liberalister, konsekvente liberalister, er mer liberale enn lovverket. Vi forsvarer diskriminering, men mange av oss misliker det svært sterkt. Den private eiendomsretten står for oss sterkere enn motbydelige saker vi hører om jevnt og trutt.

Prester har gud, katolikker har paven og barn har foreldre. Jeg har den private eiendomsretten, en hellig rett. Det er den private eiendomsretten som er den viktigste retten for frie liv og velstand. Eiendomsrettigheter trampes på hver dag, både av politikere og oss som enkeltindivid. Plan- og bygningsloven begrenser den private eiendomsretten, og mennesker som stjeler for eksempel en drue på en butikk krenker privat eiendom. Selv om unge Solvik er en liberalist, en av Norges liberale menn, finnes det også eksempel på at undertegnede krenker eiendomsrettigheter. Som barn stjal jeg fyrstikk på en butikk, en motbydelig handling. Jeg har tatt brennevin i skapet til pappaen min, riktig nok for noen tiår siden. Rent tyveri som aldri burde skjedd. Selv om jeg har krenket eiendomsrettigheter og muligens krenker disse rettighetene, er målsettingen et liv uten at jeg tramper på andres eiendom. Noen vil kalle dette radikalt, svært radikalt. For meg er det radikalt å hindre andre mennesker råderett over egen eiendom.

Jeg og Kjell Andreassen fra Honningsvåg bruker Coolbet.com til spill på oddsen. Coolbet har vært fantastisk mot oss, uproblematiske avtaler mellom oss og bookmakeren. Lørdag vant vi litt penger og vi ville bruke litt av overskuddet til spill på søndagens fotballkamper. Vi satte sammen et par kuponger, én med lav kostnad og enorm odds. Kupong to hadde lavere odds og litt større innsats. Kupong tre bestod av tre kamper og det største beløpet. Vi fikk beskjed om at kupong tre måtte godkjennes. Jeg har opplevd godkjenning hos andre bookmakere, men aldri hos Coolbet. Jeg regner med at dette var en formalitet. Sent lørdag kveld ble kupongen avvist av Coolbet. Ja jeg ble småirritert, på grensen til frustrert. Samtidig gjør min ideologiske ballast, min liberale overbevisning og troen på eiendomsrettigheter at jeg mener Coolbet skal ha frihet til å bestemme hvem de vil inngå avtaler med. Eiendomsrettighetene skal råde, også når de rammer Bjørn Magne Solvik.

Jeg sendte en hyggelig e-post til Coolbet og ba på en pen måte om forklaring på hvorfor kupongen måtte godkjennes og hvorfor den ble avvist. Et hyggelig svar har kommet og som en liberaler aksepterer jeg svarer fullt ut. Solvik og Andreassen kan avslutte kundeforholdet og fortsette hos andre. Vi StayCool hos Coolbet.

I et fritt marked vil det hele tiden være tilbud ved etterspørsel. Vi kan når tid som helst finne oss en ny bookmaker i markedet, til tross for at Stortinget tramper på eiendomsrettighetene gjennom en proteksjonistisk spillpolitikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar