Få personer drakk mer eggelikør enn unge Solvik

Debattene om barneoppdragelse fortsetter på kjøkkenet til muttern. Nå er det på tide at alle brødrene samles slik at bestemora blir satt på plass. For sammenlignet med «gamle dager» har ho mor blitt langt mer fleksibel enn hun var. For øvrig var bloggposten Herregud, jeg ville vært en streng pappa; skryt til mine foreldre som satt klare grenser. Grenser jeg ville satt for egne barn om barn var aktuelt, og for en som ønsker enorme skattelettelser er barn utenkelig! Barn og store skattelettelser er en selvmotsigelse i den norske modellen, i det norske sosialdemokratiet som har tverrpolitisk oppslutning på Stortinget.

Jeg skal røpe en hemmelighet om muttern, ei dame som er sosialdemokrat og som har vært AP-medlem i hele sitt voksne liv. At hun ikke har fått utmerkelse for AP-medlemskapet er faktisk rart. Hint, hint, AP-leder Kari Lene Olsen. Selv om muttern var streng, veldig streng og så streng jeg ville vært, fikk undertegnede se på Anders Lange og Carl I Hagen på TV med eggelikør i glasset på 70- og 80-tallet. Hvis jeg i tillegg forteller at jeg ble født 6. juli 1973, skjønner de fleste at jeg var svært ung da jeg fulgte Lange og Hagen med eggelikør i munnviken.

Eggelikør-tradisjonen har jeg tatt med meg videre. Politiske seire som FrP-politiker ble feiret med eggelikør, og jeg kjøper fortsatt flasker på polet til helt spesielle begivenheter. Når Stortinget om noen år vedtar ny spillpolitikk, er det et vedtak unge Solvik sannsynligvis feirer med eggelikør. Det er sosialdemokraten, AP-medlemmet og muttern, som har skylden for at Langes eggelikørtradisjoner lever videre! Forhåpentlig driver også dagens FpUere på med eggelikør!

Gode holdninger, altså frihet og ansvar, skaper man best hjemme, og det kan alle gjøre helt avhengig av bakgrunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar