Raja anser ikke betalingsformidlingsforbudet som problematisk

At Abid Raja kaller seg liberal, bør være et tankekors for alle liberale politikere i Norge. Innenfor spillpolitikk er Raja tvers igjennom illiberal.

Himanshu Gulati, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til finansministeren. Det er kulturminister Abid Raja som har besvart spørsmålet.

Himanshu Gulati lurte på om finansministeren ser noen som helst problematiske sider, prinsipielle innvendinger eller andre urettferdigheter ved at nordmenn ikke får lov å overføre lovlige ervervede pokergevinster i utlandet, som de er pliktige til å betale skatt av i Norge, til sine norske bankkontoer, og mener han at det bør foretas regelmessige justeringer som gjør at nordmenn får lov å overføre disse lovlige ervervede gevinstene til sine kontoer i Norge (spesielt i lys av at de må skattes av)?

Svaret fra kulturminister Abid Raja (V): 

«Som jeg allerede har opplyst representanten om i mitt svar på hans spørsmål 30. juni 2021, som også gjaldt betalingsformidlingsforbudets innvirkning på pokergevinst, så har vi en enerettsmodell for pengespill i Norge. Som følge av dette er det også forbudt å formidle betaling til og fra pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Da vil det naturligvis også kunne oppstå problemer for nordmenn som velger å benytte seg av utenlandske pengespill, som for eksempel pokerspill på nett, med å få tilgang til gevinster fra slike spill.

Jeg anser ikke betalingsformidlingsforbudet som problematisk, men som et godt og nødvendig verktøy for å kunne håndheve det norske pengespillregelverket og stanse de aktørene som retter sine tilbud mot det norske markedet i strid med norsk lov. Selv om man ikke har valgt å kriminalisere nordmenns deltakelse i utenlandske pengespill, så er det like fullt forbudt å tilby pengespill uten særskilt tillatelse. Å samtidig skulle tillate formidling av betaling til og fra slike pengespill og tilrettelegge for at nordmenn får tilgang til gevinster fra pengespill som ikke er tillatt i Norge, ville vært å uthule dette forbudet.

I begrunnelsen for sitt spørsmål viser representanten til at finansministeren ikke har gitt noen råd til nordmenn om hvordan de kan få tilgang til gevinst fra pokerspill som ikke har tillatelse i Norge. Mitt råd er det samme som jeg ga i mitt svar på spørsmålet av 30. juni 2021: Ikke benytt dere av pengespilltilbud som ikke er tillatt i Norge. Velg i stedet spillene til de norske lovlige aktørene. Disse aktørene tilbyr også attraktive spill, men har den fordelen at de er underlagt ordentlige ansvarlighetstiltak som motvirker og forebygger utviklingen av spilleproblemer.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar