Debatt om formuesskatt i flere kommuner

I forbindelse med debatten om budsjett og økonomiplan, har det vært forslag om kutt i formuesskatten i en rekke kommuner. Skribenten oppfordret kommunene i Norge om å gjøre det samme som Bø kommune har gjort.

Bø kommune var den første kommunen i Norge som senket formuesskatten for innbyggerne. Kommunestyrets målsetting var at kommunen skal tiltrekke seg risikovillig kapital og personer som kan skape arbeidsplasser. Et smart grep av kommunestyret, et grep som gir nordlandskommunen konkurransefortrinn mot alle de andre kommunene i Norge. Det politiske vedtaket har fått massivt med medieomtale.

Nå følger Strand kommune i Rogaland etter. Strand kommune setter formuesskatten ned til 0,45 prosent fra 2022. Kommunen senker dermed formuesskatten med omkring 30 prosent. Det er Høyre og FrP som har gjort avtale om vedtaket.

Blant kommunepolitikere er det først og fremst debatt om eiendomsskatt i forbindelse med kommunebudsjettet. Debatt om formuesskatt bør være like naturlig som debatten om redusert eiendomsskatt. Liberale politikere eller politikere på høyresiden, bør arbeide for lavest mulig skattetrykk. Uansett økonomisk situasjon er skattekutt et godt virkemiddel!

Om formuesskatt:

Formuesskatten er en skatt som fastsettes på grunnlag av din nettoformue. Nettoformuen avgjør hvor mye formuesskatt som skal betales til kommune og stat, ifølge Skatteetaten.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar