Oddsen kan være god folkehelse

Mens mange, spesielt myndighetspersoner, trekker fram spill som noe negativt og forsvarer enerettsmodellen med sosialpolitikk, kan oddsen være god folkehelse og et tiltak mot misbruk av rus.

I dag er det en stor dag i Honningsvåg. Det er premiere på Turnrevyen. Magerøya har en stolt revytradisjon. For noen dager siden var jeg sikker på at jeg kom til å være gjest på Turnrevyen sammen med gode venner. Jo nærmere 2. juledag vi har kommet, jo mer usikker har jeg blitt. 2. juledag er Boxing Day i England, en dag med fantastisk mange fotballkamper. Alle som går på Turnevyen i kveld går glipp av kveldskampene, kamper jeg har lyst å se og satse penger på.

Når jeg går på revy drikker jeg mye alkohol, veldig mye alkohol. Rett og slett misbruk av rus. Fotballkamper er stort sett alkoholfrie, men med enorm spenning; mer spenning enn jeg opplever på de andre områdene i dagliglivet. Jeg går uansett valg glipp av det ene i kveld, men får det andre. Sammenlignet med en fest med drikkfeldige kompiser gir oddsen god helse.

Noen mener summer av laster omtrent er konstante. Det kan være korrekt, men vi kan med fordel legge vekt på de positive sidene med gambling. Dette var et forsøk på det, for egen del.

Går jeg på Turn i kveld blir det en kveld med mobiltelefonen i hånden. Å holde seg orientert i kampen mellom Leicester og Liverpool er like naturlig som dusj og såpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar