Fristende odds på Jan Olsen som ordfører, for lav odds på Lars-Helge Jensen

Coolbet.com har lagt ut odds i forbindelse med valget, eller konstitueringen i kommuner. Det kryr av valgmuligheter for borgere, veddemål for store deler av Norge. Skribenten har naturlig nok sjekket bostedskommunen Nordkapp.

Coolbet.com gir følgende odds for neste ordfører i Nordkapp:
Tor Mikkola, Senterpartiet: 2,30.
Kari Lene Olsen, Arbeiderpartiet: 2,90.
Lars-Helge Jensen, Høyre: 4,35.
Jan Olsen, SV: 5,25.

Nordkapp kommune har formannskapsmodellen. Det er vanlig at Arbeiderpartiet har ordføreren, enten med rent flertall eller valgteknisk samarbeid/politisk samarbeid med andre. Arbeiderpartiet har hatt valgteknisk samarbeid med FrP (unge Solvik i 1991) og FrP/Høyre. Partiet har også hatt politisk samarbeid med SV.

Valget i Nordkapp blir spennende, konstitueringen kanskje mer pirrende. Ja det er Nordkapp kommunestyre som velger ordfører, varaordfører og representanter i en rekke råd og utvalg. Det kan bli et historisk rødt kommunestyre på cirka 71 grader nord, i en kommune som i utgangspunktet er veldig rød. Det er vanskelig å skille partiene gjennom partiprogrammene. Skattefinansiert satsing er det som dominerer i Høyre, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet. Saken som har skilt partiene i inneværende periode, er områdeplanen for Nordkapp-halvøya. I veldig mange andre saker har partiene vært enige i kommunestyret, formannskapet og avdelingsstyrene.

Et sitat som tillegges Einar Førde, en AP-kjempe i sin tid, men uttalt også av andre, blant annet John Lyng, stemmer i Nordkapp-politikken: -Vi er alle sosialdemokrater.
Synd for oss som tviler på at omfordeling av ressurser og en stor offentlig sektor er det beste for borgerne.

Høyres Lars-Helge Jensen blir ikke ordfører, er mitt tips. Jeg kunne skrevet mye pent om Jensen, men også kommet med konstruktiv kritikk. Det lar jeg vær. Hvis jeg stemmer Høyre den 9. september, er han en av dem jeg kumulerer.

Både Senterpartiet, SV og Arbeiderpartiet kan finne hverandre eller Høyre i konstitueringen, og hvem som helst av de tre gjenværende kandidatene kan sitte igjen med vervet som ordfører. Oddsen på Jan Olsen, 5,25, er så høy sammenlignet med de andre, at Coolbet trolig har satt feil odds. Å spille er ekstra artig når bookmakeren bommer på oddssettingen. Å sette et beløp på Jan Olsen kan gjøre Nordkapp-valget og konstitueringen ekstra morsom for Coolbet-kunder.

Miljøpartiet De Grønne stiller også til valg i Nordkapp, men partiet skal slite med å bli representert i kommunestyret. Jeg legger meg fullstendig flat på valgdagen om jeg bommer.

Ettersom jeg skriver om politikk og lager saker for Radio Nordkapp, må jeg holde meg unna dette veddemålet. I alle fall en innsats som gir en viss fortjeneste. Ingen skal i ettertid kunne hevde at egen lommebok legger grunnlaget for saker jeg lager frem mot valget og/eller konstitueringen av Nordkapp kommunestyre. Du derimot, du kan sette penger hos Coolbet på veddemålet for Nordkapp. Oddsen gjør politikk ekstra morsom. Jan Arild Snoen snakker litt om politiske veddemål, innslag fra NRK.


Spill aldri for mer penger enn du har råd til å tape! Oddsen skal gi hygge, ekstra spenning og underholdning i en ellers grå hverdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar