Spillreklame på TV fortsetter – som forventet

Takk og pris for at norske politikere ikke bestemmer lovverk i andre land! En sånn byrde bør vi ikke legge på utenlandske borgere. Norske politikere er i mange spørsmål langt mer illiberale enn politikere i land vi kan sammenligne oss med.

Norske myndigheter har i flere år, uansett partitilhørighet, hatt kontakt med britiske myndigheter. Formålet har vært å stoppe TV-reklame for spill, på kanaler mange nordmenn ser på. Kanaler med tilholdssted i England.

Vi som er liberale og som ønsker ny spillpolitikk har flirt av de norske forespørslene. TV-kanaler i England må følge britisk regelverk, og i fotballandet er reklame for kommersielle spillselskap tillatt. TV-kanalene gjør altså ingen ting ulovlig, selv om det er vanskelig å få regjeringsrepresentanter og rødgrønne politikere til å forstå dette.

Hadde TV2, som er etablert i Norge, sendt spillreklame for utenlandske selskap, ville dette vært brudd på norsk lov. Når reklame blir sendt på TV 3, Max og Viasat 4, er det helt lovlig.

Det britiske medietilsynet Ofcom har sendt svar til Norge. I svaret skriver de, ifølge Klassekampen.no, at det gjennom bevisene som er sendt fra Norge ikke er mulig å avgjøre om det har foregått regelbrudd.

Reklame mot TV-reklame
Organisasjonen Spillavhengighet Norge har kjøpt reklameplass i sosiale medier, reklame for å stoppe spillreklame på TV.

–Vi mener det burde være forbudt mot markedsføring av pengespill på lik linje med forbud mot markedsføring av alkohol og tobakk, skriver organisasjonen på Instagram.

I Norge kan organisasjonen påvirke politikerne til å gjøre noe med aktørene som har fått konsesjoner for pengespill. Aktører som ikke har tillatelse i Norge, har norske myndigheter minimalt med kontroll over. De følger regler i utlandet, og i andre land er det lov å markedsføre pengespill.

Dersom norske politikere, byråkrater og medlemmene i organisasjonen Spillavhengighet Norge ser på fotballkamper fra ligaer i utlandet, vil de oppdage at spillere har draktreklame for spillselskap som ikke har konsesjon i Norge. Slik er det og slik bør det være i et marked der aktørene konkurrerer om kundene, og det er umulig for Norge å forby. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar