En sommer uten Altaturneringen i Finnmark! Det er rett og slett deprimerende!

I formiddag holdt kulturminister Abid Raja (V) pressekonferanse der han presenterte smitteverntiltak for kultursektoren. Jeg gikk min vanlige trimtur på Nordvågveien under pressekonferansen og det var et deprimerende budskap kulturministeren brakte til en trimmer på cirka 71 grader nord.

Veldig kort fortalt kom det fram at det blir forbudt å holde arrangement med over 500 deltagere i sommer. Mens jeg trasket i snøvær, var Altaturneringen det første jeg tenkte på under pressekonferansen. Jeg har deltatt på Altaturneringen som spiller, som trener og som leder. Turneringen har vært et høydepunkt for aldersbestemte fotballspillere i flere tiår. For Nord-Norge er Altaturneringen like viktig som det Norway Cup er for hovedstaden.

Den økonomiske betydningen turneringen har for Alta IF, kan ikke beskrives med ord. Det er ekstremt viktig arrangement for Finnmarks beste fotballklubb.

Det kan selvfølgelig hende Alta IF har en kriseplan, for eksempel turnering i september, men jeg tviler på det. Nei, jeg har ikke sjekket dette opp med Alta IF.

Avgjørelsen om hvorvidt man kan ha arrangement med under 500 deltagere kommer på torsdag.

Livet stinker for tiden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar