Tidligere Molde-spiller utestengt for kampfiksing

Det internasjonale fotballforbundet (FIFA) gjør som det svenske fotballforbundet og utestenger Pawel Cibicki (28) fra all fotball i fire år, ifølge VG.no.

Cibicki, som i 2018 spilte for Molde på utlån fra Leeds, ble i fjor utestengt i fire år av det svenske fotballforbundet.

28-åringen ble i desember funnet skyldig i kampfiksing, etter å ha mottatt 300.000 svenske kroner for å pådra seg et gult kort i en kamp for Elfsborg i 2019. Svensken ble frikjent i tingretten, men ble dømt i hovrätten (lagmannsretten) for å ta imot en bestikkelse og for kampfiksing.

Pengespill og utfordringer

Det er liten tvil om at det er artig med veddemål i tilknytning til idrett. Utfordringen for selskapene er at supportere ofte har større kjennskap til kampene enn det selskapene har. Det er et nokså gjennomsiktig system i små lokalsamfunn og små byer.

I for eksempel norsk fotball blir det forventet at trenere, spillere og utvalgte ledere ikke deltar i veddemål eller pengespill i tilknytning til kamper der klubbens egne lag er involvert. For øvrig forventninger som trolig brytes jevnlig i forbindelse med seriespill, uten at målsettingen er kampfiksing.

Pengespill i tilknytning til idrett, spesielt breddeidrett der overvåkingen er liten, gir utfordringer. Det er utfordringer vi vanlige oddspillere ikke trenger tenke mye på. Det er idrettsfamilien som har det største ansvaret mot dette som vi kan omtale som en trussel mot idretten. Heldigvis har det vært økt fokus mot kampfiksing de siste årene, noe flere ulike saker fra blant annet Sverige bekrefter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar