La borgerne få beholde mer av egne penger

De siste dagene har det vært flere medieoppslag om kraftkommuner som deler ut penger til innbyggere, såkalte gladsaker i forbindelse med den høye strømprisen.

Valle kommune Aust-Agder skal dele ut 2 500 kroner i kontantstøtte til hver husstand. I Sirdal får hver innbygger 3 000 kroner som kompensasjon for dyr strøm. Hyggelig, veldig hyggelig for innbyggere i Valle og Sirdal.

Et alternativ til ulike gavepakker fra politikere er at borgerne får beholde mer, mye mer av egne penger. For å få større reell frihet må politikere på samtlige nivå jobbe for skatte- og avgiftslettelser. Det finnes få rasjonelle grunner til at kommunestyre, fylkestinget og Stortinget skal gjøre prioriteringer på vegne av hver enkelt av oss.

Skatt er verdispørsmål

For liberalister er skatt et verdispørsmål. Uansett økonomiske situasjon bør målsettingen være å senke skatter og avgifter.

Skattenivået definerer hvor mye politikerne skal bestemme over borgerne og skattenivået definerer hvor omfattende staten skal være. Dagens skattenivå gir politikerne for mye makt i en altfor stor stat. Det er bred enighet på Stortinget om statens størrelse. Kun nyanser skiller partiene!

Selv om statens inntekter har økt drastisk, for eksempel under regjeringen Solberg, har vi de samme utfordringer som under den rødgrønne regjeringen for åtte år siden. Selv med enorme skatteinntekter, er det utrolig mange hull i velferdsstaten. Jeg lar med vilje være å nevne at den norske velferdsstaten mangler bærekraft, og at det om noen år kommer en debatt om betydelige endringer i bruk av penger.

Kutt skatter og avgifter drastisk!

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar