Ønsker innstramning i av cookie-regelverket

Datatilsynet og Forbrukertilsynet ber om endringer i forslaget til ny ekomlov og regelen om bruk av informasjonskapsler, såkalte cookies. Formålet er at internettbrukere i Norge skal få tilbake kontroll over sine personopplysninger.

Kommunal og moderniseringsdepartementet sendte i juli i år ut forslag til ny ekomlov, hvor det blant annet foreslås endringer i bestemmelsen om samtykke til bruk av cookies.

Alle som har brukt internett har opplevd at man besøker en nettside og får opp en boks med en beskjed som ligner på denne:

«For at du skal få en bedre opplevelse, bruker vi cookies for analytiske formål og for å vise deg reklame tilpasset dine preferanser.»

En cookie er en liten informasjonspakke som plasseres på datamaskinen vår når vi surfer på nettet. Enkelte cookies er svært praktiske, for eksempel de som legger igjen en kode som forteller at vi bruker norsk språk og neste gang vi besøker samme nettsted får vi opp siden på norsk. Andre cookies kartlegger i detalj hvilke sider vi besøker, hvor lenge vi er der og hva vi gjør. Det er mulig å hevde med troverdighet at dagens regelverk går ut over personvernet til internettbrukere i Norge.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar