Himanshu Gulati, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren.
--Hva er statsrådens råd til vedkommende som har vunnet en gevinst gjennom lovlig pokerspill i utlandet som er skattepliktig i Norge, men som har fått sine norske bankkontoer stengt ned og kundeforhold til banken avsluttet som følge av lovlig pengespill i utlandet, for å ta med seg gevinsten hjem (vil f.eks statsråden anbefale vedkommende å ta med kontanter i en koffert, veksle de inn i gullblokker, bruke krypto, eller noe annet), og vil statsråden sørge for at denne borgeren kan få gjøre opp skatteandelen av gevinsten på samme vis? Det var spørsmålet Himanshu Gulati stilte.
Kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V) har besvart spørsmålet.
--Jeg tror representanten er godt kjent med at vi har en enerettsmodell for pengespill i Norge, og at det etter norsk lov er forbudt å tilby pengespill uten særskilt tillatelse til dette. Slik tillatelse er det i utgangspunktet bare Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har. I forlengelse av at det er forbudt å tilby pengespill uten tillatelse, er det også forbudt å formidle betaling til og fra pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Da vil det naturligvis også kunne oppstå problemer for nordmenn som velger å benytte seg av utenlandske pengespill, som for eksempel pokerspill på nett, med å få tilgang til gevinster fra slike spill. Jeg vil derfor råde alle nordmenn til ikke å benytte seg av slike spilltilbud, men i stedet velge spillene til de norske lovlige aktørene. Disse aktørene tilbyr også attraktive spill, men har den fordelen at de er underlagt ordentlige ansvarlighetstiltak som motvirker og forebygger utviklingen av spilleproblemer, har kultur- og likestillingsminister Abid Raja skrevet i svaret.
En liberal politiker bør fronte frihet, eiendomsrettigheter og mangfold. Abid Raja gjør det motsatte i spillpolitikken. Det er vondt å registrere for en liberalist.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar