Sosialpolitisk strider ikke enerettsmodellen mot EØS-avtalen, men Norge har ikke enerettsmodellen av sosialpolitiske årsaker. Vi har monopol til Norsk Tipping/Norsk Rikstoto på grunn av penger.
Nesten all argumentasjon fra politikerne inneholder økonomi. Økonomi er ikke en god nok grunn til å holde på enerettsmodellen. Sosialpolitisk er nok lisensmodellen en bedre variant.
Borgarting lagmannsrett bekrefter at enerettsmodellen ikke strider mot EØS-avtalen. Borgarting lagmannsrett har i en dom av 1. juli 2021 bekreftet at enerettsmodellen i Norge ikke strider mot EØS-avtalen. Saken gjaldt spørsmålet om Norsk Tippings pengespillmonopol kan opprettholdes, eller om denne eneretten i dag strider mot EØS-avtalens artikkel 31 som sikrer retten til fri etablering innen EØS-området, ifølge Regjeringen.no.
Bakgrunnen for søksmålet var en søknad fra selskapet Norsk Lotteri AS fra 2018 om konsesjon til å formidle pengespill i Norge. Både Oslo tingrett og Borgarting lagmannsrett har nå kommet fram til enerettsmodellen ikke strider mot EØS-avtalen. Saken kan ankes inn for høyesterett.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar