Stortinget har de siste årene økt avgiftene på tobakksprodukt, noe som gir svært kostbare snusbokser i Norge. Til tross for høye avgifter er bruken av snus stabil blant menn i aldersgruppen 16-24 år.
De siste fem årene har det vært den samme utviklingen også blant unge kvinner.
Imidlertid fortsetter økningen i de eldre aldersgruppene, slik at andelen som bruker snus blant alle voksne fortsatt øker. Dette viser tall Folkehelseinstituttet har presentert.
Stortinget bruker avgifter for å finansiere en gigantisk offentlig sektor og for å regulere forbruk. Offentlig sektor bør bli mindre og politikerne bør i liten grad regulere forbruk. Frihet, ansvar og grenser for politikk, bør være stikkord for politikerne.
I 2021 blir det lavere avgift på snus etter budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet.
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar