Hva Venstre mener om spillpolitikk, er jaggu meg ikke godt å si

Torsdag kveld presenterte Venstres programkomité forslaget til programmet for neste valgperiode. Nå skal medlemmene og tillitsmannsapparatet debattere før landsmøtet i april 2021 vedtar programmet Venstre går til valg på ved stortingsvalget i september 2021. Fristen for å fremme endringsforslag er satt til 15. februar.

Venstre er et liberalt parti og er i utgangspunktet for et lisenssystem innenfor spillpolitikken, en modell i tråd med det som gjelder i Sverige og Danmark. I festtaler snakker Venstre-politikere ofte om frihet, i praktisk politikk er partiet sosialdemokratisk med reguleringer og omfordeling av store penger.

Venstres to kulturministere i regjeringen til Erna Solberg, altså Trine Skei Grande og Abid Q. Raja, har i den offentlige debatten om spillpolitikken opptrådt som formyndere. Hvem av de to som har vært verst, er vanskelig å si. Begge har vært ille!

I forslaget har programkomiteen skrevet følgende under kapitelet «Hvordan gir vi alle friheten til å delta i samfunnet?»:

--Pengespill skal i minst mulig grad føre til avhengighet. Vi vil at overskudd fra pengespillmarkedet i Norge skal gå til samfunnsnyttige formål og frivillig sektor.

Som liberaler tolker skribenten at Venstre fortsatt ønsker en ny og bedre spillpolitikk, men formyndere i partiet kan tolke punktet annerledes.

Hvorfor kan ikke Venstre gå til valg med et klart og tydelig budskap om å oppheve enerettsmodellen?

En liberal spillpolitikk er god spillpolitikk og politikken blir aldri for liberal!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar