Torsdag kveld presenterte Venstres programkomité forslaget til programmet for neste valgperiode. Nå skal medlemmene og tillitsmannsapparatet debattere før landsmøtet i april 2021 vedtar programmet Venstre går til valg på ved stortingsvalget i september 2021. Fristen for å fremme endringsforslag er satt til 15. februar.
Venstre er et liberalt parti og er i utgangspunktet for et lisenssystem innenfor spillpolitikken, en modell i tråd med det som gjelder i Sverige og Danmark. I festtaler snakker Venstre-politikere ofte om frihet, i praktisk politikk er partiet sosialdemokratisk med reguleringer og omfordeling av store penger.
Venstres to kulturministere i regjeringen til Erna Solberg, altså Trine Skei Grande og Abid Q. Raja, har i den offentlige debatten om spillpolitikken opptrådt som formyndere. Hvem av de to som har vært verst, er vanskelig å si. Begge har vært ille!
I forslaget har programkomiteen skrevet følgende under kapitelet «Hvordan gir vi alle friheten til å delta i samfunnet?»:
--Pengespill
skal i minst mulig grad føre til avhengighet. Vi vil at overskudd fra
pengespillmarkedet i Norge skal gå til samfunnsnyttige formål og frivillig
sektor.
Som liberaler tolker skribenten at Venstre fortsatt ønsker en ny og bedre spillpolitikk, men formyndere i partiet kan tolke punktet annerledes.
Hvorfor kan ikke Venstre gå til valg med et klart og tydelig budskap om å oppheve enerettsmodellen?
En liberal spillpolitikk er god spillpolitikk og politikken blir aldri for liberal!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar