Folkebiblioteket burde vært privatisert

Politikere bør privatisere biblioteket, eller privatisere folkebiblioteket for å være konkret. At vi bruker skattefinansierte penger på en ordning som konkurrerer mot gode private aktører, er ulogisk.

Hva er privatisering?

At det offentlige (stat, fylke, kommune) ikke har ansvar for å finansiere eller produsere en vare eller tjeneste, og har heller ikke ansvar for at en vare/tjeneste i det hele tatt blir produsert. Hvis du har behov for denne varen eller tjenesten, må du selv både betale for den og finne noen som vil lage den. Markedet kan regulere det vi i dag kjenner som folkebiblioteket.

Det ble lånt ut 12,2 millioner bøker fra folkebibliotekene i fjor. Bibliotekene hadde nesten 26 millioner besøk, og det var om lag 64 000 arrangement i folkebibliotekene, ifølge Statistisk sentralbyrå.

For å forsvare bruken av skattefinansierte penger har folkebiblioteket blitt endret de siste årene. En omfattende ordning har blitt mer omfattende for høyere besøkstall. Det er oppslutningen som sørger for bred politisk enighet om en sosialistisk ordning.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar