Det er mulig å nekte militær førstegangstjeneste uten negative konsekvenser

Ungdommer bør tenke seg godt om før den militære førstegangstjenesten. Det er nemlig mulig å nekte tjenesten uten store negative konsekvenser, blant annet som pasifist.

Til tross for langt flere søkere enn plasser til førstegangstjenesten i Forsvaret, er det mange som tvinges inn. Særlig jenter, melder VG.

Verneplikten er upraktisk, mens profesjonalitet som regel er bra. Effektivitet kommer ofte som følge av spesialisering. Folk bør jobbe med noe man kan eller liker veldig godt. Å kommandere «alle» ut for å gjøre det samme, utgjør en formidabel sløsing med menneskelige ressurser. Verneplikten er å sløse med ressurser!

Det naturlige er full avtalefrihet. Det betyr muligheten til å takke ja eller nei til ethvert jobbtilbud, også jobb i Forsvaret.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar