Latterlig få henvendelser til Hjelpelinjen for spilleavhengige, og nedgang sammenlignet med 2018 til tross for mye spillreklame

Mens staten og organisasjoner bruker tallene aktivt i markedsføringen av en proteksjonistisk spillpolitikk, synes skribenten tallene er latterlig lave. Det er flaut at politikere og byråkrater bruker tallene fra Hjelpelinjen aktivt!

Statistikken for 2019 viser at Hjelpelinja for spilleavhengige, gjennomførte 757 samtaler fra eller om spillere. Det er for så vidt en nedgang sammenlignet med 2018, til tross for store mesterskap på TV-kanaler i Norge som sendte spillreklame.

Den måneden med flest henvendelser i fjor var oktober med 99 samtaler. Jeg påsto at Hjelpelinja ikke ville få flere henvendelser under håndball-VM, til tross for mye spillreklame på Nordic Entertainment Group; altså TV3. Ifølge tallene fikk jeg helt rett.


Hjelpelinjen er organisert som et samarbeid mellom Lotteritilsynet og Sykehuset Innlandet og tjenesten er fysisk lagt til avdeling for rusrelatert psykiatri og avhengighet, en sengepost ved Sykehuset Innlandet HF Sanderud. Hjelpelinjen er betjent av helsepersonell, og det er mulig å ta kontakt på telefon, sms eller e-post. Lotteritilsynet har resultatansvar og ansvar for informasjon og markedsføring, ifølge Lotteritilsynets omtale av Hjelpelinjen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar