Påstand fra Solvik: Hjelpelinjen får ikke flere henvendelser under håndball-VM

Spillreklame er tillatt i Norge, men bare hos aktører der myndighetene har interesser. Politikerne har sørget for et regelverk som beskytter Norsk Tipping og Rikstoto. Norsk spillpolitikk er illiberal, proteksjonisme av verste sort.

Hos TV-kanaler som følger regelverk i land med mer liberale politikere enn det Norge har, er reklame for bookmakere like naturlig som reklame for Coca Cola og shampo.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) har TV-kanaler i utlandet og kan sende reklame for bookmakere. En stor del av befolkningen kommer til å få se spillreklame fra kommersielle aktører under håndball-VM, et populært mesterskap i Norge. Min påstand: Hjelpelinjen får ikke flere henvendelser under håndball-VM, til tross for veldig mye spillreklame på TV de neste ukene. Om jeg får rett i påstanden vet vi når Lotteri- og stiftelsestilsynet offentliggjør statistikk for desember 2019.

Hjelpelinjen er organisert som et samarbeid mellom Lotteritilsynet og Sykehuset Innlandet HF Sanderud.

Lotteritilsynet har resultatansvar og ansvar for informasjon og markedsføring, mens tjenesten fysisk er lagt til «Avdeling for rusrelatert psykiatri og avhengighet», en sengepost ved Sykehuset Innlandet HF Sanderud.

Målsettingen med Hjelpelinjen er:
-Hjelpe mennesker i krise.
-Vise til annen hjelp, blant annet behandling.
-Samle informasjon om spilleavhengighet.

Statistikk fra tidligere år viser at Hjelpelinjen har veldig få henvendelser, spesielt satt opp mot plassen spillpolitikken tar i det offentlige ordskiftet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar