Hos
TV-kanaler som følger regelverk i land med mer liberale politikere enn det
Norge har, er reklame for bookmakere like naturlig som reklame for Coca Cola og
shampo.
Nordic
Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) har TV-kanaler i utlandet og kan sende
reklame for bookmakere. En stor del av befolkningen kommer til å få se
spillreklame fra kommersielle aktører under håndball-VM, et populært mesterskap
i Norge. Min påstand: Hjelpelinjen får ikke flere henvendelser under
håndball-VM, til tross for veldig mye spillreklame på TV de neste ukene. Om jeg
får rett i påstanden vet vi når Lotteri- og stiftelsestilsynet offentliggjør
statistikk for desember 2019.
Hjelpelinjen
er organisert som et samarbeid mellom Lotteritilsynet og Sykehuset Innlandet HF
Sanderud.
Lotteritilsynet
har resultatansvar og ansvar for informasjon og markedsføring, mens tjenesten
fysisk er lagt til «Avdeling for rusrelatert psykiatri og avhengighet», en
sengepost ved Sykehuset Innlandet HF Sanderud.
Målsettingen
med Hjelpelinjen er:
-Hjelpe
mennesker i krise.
-Vise
til annen hjelp, blant annet behandling.
-Samle
informasjon om spilleavhengighet.
Statistikk
fra tidligere år viser at Hjelpelinjen har veldig få henvendelser, spesielt
satt opp mot plassen spillpolitikken tar i det offentlige ordskiftet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar