TV2 er fraværende i enkelte debatter om ytringsfriheten

Hvis TV2 var kynisk burde konsernet flyttet noen av kanalene, for eksempel TV 2 Sport Premium, til England og dermed fått kloa i noen av pengene som ligger i spillreklame. Norske forbud gir utenlandske aktører konkurransefortrinn, noe NENT Entertainment Group beviser til det fulle med kjøpet av Premier League-rettighetene i Norge.

--Men på generelt grunnlag, og uavhengig av Premier League, synes jeg det er problematisk at aktører som sender til norsk publikum, på norske kanaler, ikke forholder seg til norsk regelverk. I stedet omgår de lovverket, og forholder seg til de smutthullene de har identifisert. Håpet mitt er at det vil finnes måter å tette disse hullene, sier Olav T. Sandnes, sjefsdirektør i TV2, til Dagbladet.

Liberalister vet at forbud og reguleringer stort sett er mislykket. Politiske inngrep i frihet gir forutsette og uforutsette bivirkninger. Vinner myndighetene krigen mot TV-kanaler, åpner det seg nye muligheter. Krigen mot spillreklame kommer formynderne til å tape. Garantert!

TV2 burde jobbet hardt for å liberalisere regelverket, jobbet for å liberalisere norsk spillpolitikk. Gjennom lisenssystemet vil det bli like eller likere konkurransevilkår. Reklame er en naturlig del av ytringsfriheten og TV2 er fraværende i denne delen av debatten om ytringsfrihet.

Den samme problematikken ligger i politisk reklame. Det er tillatt med reklame for politikk, politikere og de politiske partiene på radio, i avsier og på nett, men ulovlig på TV. TV2 bør utfordre de norske forbudene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar