Den norske staten bør beskyttet pengene, altså eiendommen til hver enkelt av oss, ikke gå til angrep på ressursene

Det er ikke betalingsforbudet som gjorde at jeg slet da jeg puttet penger inn på Betsson.com i formiddag, men eget virusprogram. Betalingsforbudet gjorde innskuddet verre enn det burde vært.

Politikerne bør gjøre sitt ytterste for å ivareta den private eiendomsretten, sørge for at borgenes penger er trygge. Betalingsforbudet kolliderer med det som bør være en tverrpolitisk visjon.

Den 1. juni 2010 innførte Norge et forbud mot pengetransaksjoner mellom norske banker og enhver form for utenlandske spillselskap, et forbud som krever at norske banker og kredittinstitusjoner stenger alle former for overføring til utenlandske konkurrenter av Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. Spilleselskapene og samarbeidspartnere har utviklet løsningen som gjør at borgere får overført penger til spill, hygge og underholdning. I dag var det litt verre enn vanlig, men ikke problematisk; bare litt vanskeligere enn det bør være.

Eiendomsretten bør stå sterkt i Norge, men gjør det ikke. Hva jeg gjør med mine penger, er en naturlig del av den private eiendomsretten og en naturlig del av min frihet. Betalingsforbudet krenker min eiendom, krenker min rett til å foreta valg. Hvis jeg vil bruke Betsson til spill, bør politikerne godta mitt valg. I Norge har vi et stortingsflertall som misliker valgmuligheter.

Ja, jeg fikk overført penger til Betsson.com. Det var enkelt slik det bør være, men jeg gjorde det på en litt annerledes måte enn jeg har gjort tidligere. Det norske betalingsforbudet er illiberalt, det er en fiasko og det er greit at politikerne mislykkes med slike grep.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar