Ser fordelene med helligdager, og er sykelig opptatt av tallet 11

Hvis jeg fikk bestemme, all makt i mine hender, ville vi ikke hadde politisk vedtatte helligdager. Alle avtaler i arbeidslivet ville blitt avtalt mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Ja konsekvensen er trolig færre såkalte røde dager, men sannsynligvis også mer fritid for arbeidstakerne og et mer lønnsomt næringsliv.

Etter dagen i dag, 1. juledag 2019, ser jeg noen fordeler med røde dager. Jeg kjøpte min Vikinglotto-kupong og Joker-kupong via internett og slapp en tur til den eneste kiosken som har åpen i skikkelig møkkavær på cirka 71 grader nord. Det er alltid artig å oppdage positive konsekvenser med politiske reguleringer.

Internettkjøp har andre ulemper, i alle fall for meg. Jeg er sykelig opptatt av tallet 11 på Lotto-kuponger og Vikinglotto-kuponger. Tallet 11 skal være på kupongen. I dag måtte jeg trykke mange ganger før jeg fikk mitt lykketall godt synlig på kupongen. Problemet kunne jeg løst ved at jeg selv fylte ut en kupong, men huff; det er sløsing av tid. Datamaskinen til Norsk Tipping gjorde jobben for meg.
Det er rart at en rasjonell person er opptatt av et spesielt tall i et lykkespill der tilfeldighetene rår. Jeg vinner aldri de store premiene i Vikinglotto uansett tall på kupongen. Vinnersjanse for 1. premie er 1:98 mill. per rekke.

Du kan fortsatt spille Vikinglotto i kveld, et spill Norsk Tipping formidler. I kveld har førstepremiepotten en verdi på cirka 223 millioner kroner, sykt mye penger for de fleste av oss. Innleveringsfristen er satt til klokken 18:00.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar