Et nødvendig onde

Det er sabla artig og sørger for at sendingen blir god og engasjerende for lytterne, men jeg synes intervjuene er det viktigste i en radiosending. Konkurransene er et nødvendig onde, en byrde det er vanskelig å klare seg uten.

Mens «folk flest» koser seg på en søndag formiddag, har unge Solvik tatt fatt på nok en arbeidsdag. Ja, jeg er motstander av arbeidsmiljøloven. De første timene av denne dagen skal jeg bruke til å lage konkurranser til Radio Nordkapps julesending, en sending som er på lufta mandag kveld. Konkurranser er artig for lytterne og Radio Nordkapp har heldigvis et engasjert publikum.

Å lage konkurranser er både lett og vanskelig. I løpet av alle årene på radio har jeg prøvd det meste og det er vanskelig å være nyskapende. Samtidig vet jeg av erfaring hva som fungerer og jeg spiller på erfaringen til årets julesending.

Det er over 30 år siden, godt over 30 år siden, jeg og Vidar Berg-Hansen hadde den første julesendingen i Radio Nordkapp. Det er Radio Nordkapps mest tradisjonsrike sending. I løpet av disse tiårene har det meste vært prøvd, forsøk som har vært suksessfulle og forsøk som har vært ganske dårlige. Nei, jeg har ikke tenkt å nevne det jeg karakteriserer som fiasko i Radio Nordkapps studio.

Under julesendingen koker det i studio/teknikerrommet. Folk stikker innom, og jeg mottar mange hundre oppringninger i løpet av kvelden. Det er vanskelig å forklare med ord varmen som er i Radio Nordkapps lokale på lillejulaften. Etter sendingen er jeg som regel utmattet, fullstendig utkjørt. Det mest spennende i år er om jeg er i god nok form til kjøret som venter meg lillejulaften om kvelden, om jeg klarer å holde tempoet til lytterne. Jeg tror det, men svaret får jeg først mandag kveld fra cirka klokken 22.

(Solvik_liberal på Snapchat) 

PS: Det er fortsatt lodd igjen i julelotteriet, et lotteri der du kan vinne båt eller snøskuter, og kommisjonærene selger bingoblokker til radiobingoen klokken 21:00. Du kan vinne 103 500 kroner i radiobingoen. Nam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar