Kanaler
som TV3, Viasat, Eurosport og MAX omgår de norske reklamereglene ved å sende
fra London, men nå vil regjeringen forby distributørene å sende kanaler med
reklame for pengespill fra utlandet. Et eventuelt forbud for distributørene er
symbolpolitikk. Det kommer fortsatt til å være spillreklame på
idrettsarrangement, noe vi som ser fotballkamper fra utlandet vet alt om. Forbudslinjen
er håpløs, det er noe totalitært over tankesettet til norske politikere.
Discovery
har laget et sett med regler for spillreklame på konsernets TV-kanaler, regler
som DN.no ramser opp. Noen av kundene har godtatt reglementet, mens andre
velger å bruke penger hos andre aktører.
Discovery
har informert Kulturdepartementet og medlemmene i Familie- og kulturkomiteen på
Stortinget om planene. Om dette er nok for formynderne? Helt sikkert ikke. De
ønsker reklameforbud for kommersielle aktører for å beskytte Norsk Tipping mot
konkurranse. Sosialpolitikk står lengre ned på listen. Husk at Norsk Tipping er
en av Norges største kunder innenfor reklame og dette er reklame politikerne
godtar.
Politikere
snakker varmt om ytringsfrihet i festtaler, men denne friheten henger ikke
spesielt høyt i praktisk politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar