Discovery vil regulere spillreklame på egne kanaler

Norske politikere gjør det de kan for å hindre spillreklame i Norge fra kommersielle aktører. Ett av virkemidlene er forbud for distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill

Kanaler som TV3, Viasat, Eurosport og MAX omgår de norske reklamereglene ved å sende fra London, men nå vil regjeringen forby distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet. Et eventuelt forbud for distributørene er symbolpolitikk. Det kommer fortsatt til å være spillreklame på idrettsarrangement, noe vi som ser fotballkamper fra utlandet vet alt om. Forbudslinjen er håpløs, det er noe totalitært over tankesettet til norske politikere.

Discovery har laget et sett med regler for spillreklame på konsernets TV-kanaler, regler som DN.no ramser opp. Noen av kundene har godtatt reglementet, mens andre velger å bruke penger hos andre aktører.

Discovery har informert Kulturdepartementet og medlemmene i Familie- og kulturkomiteen på Stortinget om planene. Om dette er nok for formynderne? Helt sikkert ikke. De ønsker reklameforbud for kommersielle aktører for å beskytte Norsk Tipping mot konkurranse. Sosialpolitikk står lengre ned på listen. Husk at Norsk Tipping er en av Norges største kunder innenfor reklame og dette er reklame politikerne godtar.

Politikere snakker varmt om ytringsfrihet i festtaler, men denne friheten henger ikke spesielt høyt i praktisk politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar