Innlegget
er på trykk på medier24.no.
Skribenten
har lyst å bruke alkoholpolitikk eller Vinmonopolet som eksempel for å forklare
hvor håpløs den norske linjen er i kampen mot spillreklame på TV-kanaler,
stasjonert i land med mer liberale regler enn det Norge har.
Staten
sørger for salg av sterk alkoholholdig drikke gjennom Vinmonopolet, et monopol
som har bred politisk oppslutning. Selv om politikerne ønsker at du skal kjøpe
sterke alkoholholdige drikker hos Vinmonopolet dersom du kjøper sprit, er det
ikke ulovlig å handle drikkevarer på en butikk i sydenland. Norske borgere
forholder seg til lovverket i landet de befinner seg i, slik TV-kanaler også
gjør. At Norge har illiberale politikere sammenlignet med andre land, kan ikke utenlandske
aktører straffes for av norske myndigheter. Det er hovedårsaken til at det
fortsatt sendes TV-reklame for utenlandske bookmakere på norske skjermer, og
regjeringen foreslår forbud for distributørene i Norge å sende reklame for
pengespill fra utlandet.
Om
du synes sammenligningen mellom alkohol og spillreklame var søkt? Tja kanskje,
men det var et eksempel for å fremheve at norske politikere heldigvis ikke
bestemmer i andre land. Det tror jeg borgere i utlandet er fornøyde med.
Om
det blir forbudt for distributørene i Norge å sende reklame for pengespill fra
utlandet? Alt tyder på det; men det blir vanskelig for distributørene av
TV-kanaler, og det kommer fortsatt til å være reklame i markedet for aktører
norske formyndere misliker.
Norge
politikere og byråkrater kjemper en håpløs krig, en krig de helt sikkert taper.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar