Reklame
du ser på utenlandske kanaler rettet mot det norske markedet, følger lovverkene
i landene kanalene er stasjonert. At andre land er mer liberale enn Norge, gjør
ikke reklamen ulovlig.
Espen
Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks - Norge, setter
Lotteritilsynet på plass i et leserinnlegg, publisert på medier24.no.
--EØS-avtalen
slår fast at det er det såkalte «senderlandsprinsippet» som skal ligge til
grunn når TV-kanaler sendes fra EU-land, selv når de vises på norske
TV-skjermer. Det vil si at TV-kanalene styres etter de reglene for TV-sendinger
som gjelder i sendelandet. Det er også grunnen til at Lotteritilsynet ikke har
klart å stoppe TV-reklame for utenlandske spillaktører i Norge. Lotteritilsynet
har nemlig ikke noen hjemmel å vise til som tillater dem å gjøre dette, har Espen
Skoland skrevet i leserinnlegget.
Det
er ikke merkelig at mange politikere, også stortingsrepresentanter, mangler
kunnskap om spillpolitikk når et statlig tilsyn feilinformerer i
samfunnsdebatten. Politikere bør drive med politikk, Lotteritilsynet bør drive
tilsyn!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar