Arne Scheie er usikker på oppgjøret mellom Chelsea og Liverpool

Skribenten har akkurat skrevet en e-post til Arne Scheie med melding om at vi er uvenner i en ubestemt periode. Årsaken er at den legendariske NRK-kommentatoren har helgardert oppgjøret mellom Chelsea – Liverpool i tippetipset, på nettstedet til Norsk Tipping.

Arne Scheie leverer tippetips på tippekupongen til det statlige selskapet hver lørdag. Er du usikker på hva du skal tippe, kan det være lurt å se på tipsene til Scheie.

Scheie har teft, selv om han helgarderer dagens toppkamp i Premier League.

Skribenten og mange andre som fulgte tippekamper på NRK på 80-tallet eller tidligere, har et spesielt forhold til tippekupongen. Tippekupongen var det som skapte min interesse for gambling og fotball. Jeg var veldig ung, veldig ung da de først kupongene ble levert inn. Én av gangene glemmer jeg aldri! Det var lørdag ettermiddag og tippekamp på NRK. Jeg hadde, på vegne av meg selv og gamla, levert inn kupong. Tippekampen var over og resultatene tikket inn. Jeg hadde elleve rette tippetegn og manglet kamp nummer ni, Birmingham mot Huddersfield. På grunn av et eller annet rundt stadion ble avspark forsinket i denne kampen På min kupong var det hjemmeseier.  Jeg var alene hjemme og kunne ikke sitte rolig i stolen. Kampen endte 2-2 og tippetegnet U. Premieprognosen for 12 rette var over 300 000 kroner. Det var mye penger for en veldig ung gutt. Vi fikk utbetalt litt over 10 000 kroner.  Det hører med til historien, ifølge avisene på mandag, at Birmingham ledet og Huddersfield utlignet like før slutt. Av de uforglemmelige minnene med fotballveddemål er det denne kupongen jeg husker best. Noen få minutt fra flere hundre tusen kroner. Huff!

Tippekupongen ble lansert 13. mars 1948.

Innleveringsfristen i dag hos en kommisjonær eller Norsk Tipping på nett, er klokken 15:55. Skribenten spiller for 128 kroner på fulltidskupongen, en sum som gir syv halvgarderinger. Det er som regel nok til at det er spennende å følge fotballkamper utover ettermiddagen og kvelden. Det er mulig å gjøre innleveringen mye billigere enn 128 kroner.

Grasrotandelen
Leverer du spill hos Norsk Tipping, for eksempel tippekupongen, husk Grasrotandelen.

Grasrotandelen er penger direkte til samfunnsnyttige formål, til aktiviteter laget av mangfoldet av organisasjoner i Norge. For lag og foreninger har Grasrotandelen blitt en viktig inntektskilde. Med offisiell konkurranse på markedet, kunne ordningen vært videreutviklet.

Det er Norsk Tipping, Brønnøysundregistrene, Kulturdepartementet og Lotteri- og stiftelsestilsynet, som samarbeider om ordningen og som har oppgaver knyttet til Grasrotandelen.

Det har kommet inn flere milliarder kroner til lag og foreninger etter at Grasroandelen ble lansert i 2009. Det finnes en rekke ulemper med at staten er en aktør i markedet, men Grasrotandelen er uten tvil en av fordelene med dagens spillpolitikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar